Das Dach. 3. Textbok

Das Dach. 3. Textbok
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatHäftad
Språk
Antal sidor144
Vikt380 gr
Utgiven2006-04-27
SABFf
ISBN 9789144047157
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Elevboken
Elevboken innehåller en stor variation av texter: dialoger, berättande texter, sakprosa, ramsor m.m. Nyttiga fraser samlas i "Bra att kunna-rutor". Det finns också en Minigrammatik och tvåspaltiga styckeordlistor med markerade aktiva glosor och genusfärger.

Digitalt läromedel
Det digitala läromedlet erbjuder kvalificerade möjligheter för eleven att arbeta hemma med sådant som behöver nötas in – glosor, uttal, textförståelse m.m. Alla aktiva texter är inlästa av professionella skådespelare. Ljudet kan spelas upp med textföljning i den digitala versionen av boken. Glosorna som hör till dessa texter kan sedan övas (med uttal) i fyra enkla steg. Det digitala läromedlet är giltigt i fyra år.

Läromedlets innehåll
Das Dach 3 tar upp personer, platser, aktiviteter och händelser. Vi ges inblickar i ungdomars vardagsliv och fritidsintressen och deras erfarenheter av vänskap och kärlek. Förutom samtal, dialoger, intervjuer och berättelser ges bl.a. prov på autentiska textinslag i form av en saga, skyltar och en tidtabell. Eleven får uttrycka åsikter, ge en vägbeskrivning, skriva ett referat och en bildbeskrivning och utmanas att klara olika situationer på tyska. Nyttiga fasta uttryck samlas i ”Bra att kunna”-rutor, och stavning och grammatiska strukturer förklaras och övas i övningsböckerna. Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i de tyskspråkiga områdena presenteras i återkommande ”Info”-avsnitt, och dessutom avslutas redan bok 1 med avsnitt om högtider och de tysktalande länderna. Vi möter även Sydtyrolen, Schweiz och Liechtenstein, Luxemburg, samt lär oss mer om tyska motorvägar. Det är lätt för elev och lärare att sätta upp mål för lärandet och utvärdera dessa genom att varje enhet i övningsböckerna inleds med förslag på ”Mål och utvärdering”.