Den mångtydiga skolan : utbildning i det postmoderna samhället
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 215 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2006-11-14 |
SAB | Em:oa |
ISBN | 9789144045481 |
Boken handlar om skolans skyldighet att ge uttryck för rätten att bli respekterad tvärsöver grundläggande skillnader mellan människor. Det innebär att vi utgår från sociala realiteter snarare än från föreställningar om hur verkligheten borde vara. Kapitlens teman bygger på många lärarstudenters frågor och handlar om:
- skolans bemötande av religionsyttringar och politisk extremism,
- konstruktion av svenskhet och minoritetsgruppers position,
- gruppers dynamik och konfliktlösning, makt och ansvar.
De svar som läsaren får i boken baserar sig på forskning men är givetvis inte slutgiltiga utan ger nya inramningar till frågorna och hjälper därmed till att skärpa problemställningarna. Det är frågorna som öppnar för möjligheten att tänka längre än till det invanda och som gör studier till någonting radikalt annat än tillägnande av färdigförpackade svar.
Boken vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare, yrkesverksamma lärare, studerande i pedagogik och angränsande ämnen.