PQS, Pedagogisk kvalitet i skolan
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 110 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2003-09-11 |
SAB | Em-c |
ISBN | 9789144041650 |
Pedagogisk kvalitet i skolan, PQS, är en metod för forskning, utvärdering och utveckling av pedagogisk kvalitet i förskoleklass, skola och fritidshemsverksamhet. Metoden innebär att olika kvalitetsaspekter i verksamheten som helhet bedöms med hjälp av olika kriterier. Dessa tar upp sådana förhållanden som utifrån forskning och erfarenhet visat sig vara betydelsefulla för barns lärandemiljö och som speglar läroplanens intentioner. Kvalitetsaspekterna omfattar områdena Utrustning och miljö, Barns behov, Pedagogiska aktiviteter, Värdegrund, Pedagogiska förhållningssätt, Samspelsklimat samt Organisation och professionell utveckling. Boken inleds med en diskussion om utvärdering och begreppet kvalitet ur ett pedagogiskt perspektiv.
PQS kan användas av lärare, skolledare och forskare. Med hjälp av självvärderingar kan lärare, såväl inom arbetslaget som tillsammans med skolledare, diskutera arbetssätt och utveckling av den egna verksamheten. Detta kan bilda underlag för kvalitetsarbetet i hela skolan. För jämförelser av kvalitet mellan skolor och kommuner görs bedömningar av forskare eller personer som utbildats i användningen av PQS. Med hjälp av PQS kan kvalitetsarbetet i skolan utvärderas och förbättras på ett mångsidigt sätt. En datorbaserad applikation för användning av PQS finns på webben.
På www.studentlitteratur.se/PQS kan den tillhörande PQS-applikationen enkelt laddas ned till den egna datorn. På webbsidan finns också en beskrivning – med illustrativa exempel som vägledning – av hur applikationen ska användas. De statistiska bedömningarna av din skola/dina klasser som skapas i applikationen visas i tydliga grafiska modeller.