Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Ekonomi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 183 |
Vikt | 460 gr |
Utgiven | 2005-12-05 |
SAB | Qblbe |
ISBN | 9789144039787 |
De senaste åren har det talats mycket om storytelling. Men vad innebär det egentligen – gamla nyheter, tillfälligt modeord eller viktigt strategiskt verktyg som kommit för att stanna? Och framför allt, hur kan man medvetet arbeta med det?
Den här boken reder ut begreppen och ger exempel på hur man kan använda storytelling som marknadsföringsverktyg. Teori blandas med praktik och vi får ta del av många väldokumenterade fallstudier. Boken behandlar främst marknadsföring av hotell, restauranger och destinationer, men tekniken är i högsta grad tillämplig även på helt andra branscher.
Storytelling möjliggör för företag att skapa en helhetsbild av sitt koncept, gestalta sitt varumärke och skapa en upplevelse för sina kunder. Det kan ses som ett konkurrensmedel som når nya dimensioner, vilka tidigare former av marknadsföring lämnat ganska orörda. Man stimulerar exempelvis kundernas fantasi och bäddar för att de effektivt bidrar till marknadsföringen genom ”word-of-mouth”.
Boken vänder sig dels till företagsledare, marknadsförare och utbildare inom tjänsteföretag, dels till studerande på kurser i marknadsföring, turism och upplevelser vid högskola och universitet.
Den här boken reder ut begreppen och ger exempel på hur man kan använda storytelling som marknadsföringsverktyg. Teori blandas med praktik och vi får ta del av många väldokumenterade fallstudier. Boken behandlar främst marknadsföring av hotell, restauranger och destinationer, men tekniken är i högsta grad tillämplig även på helt andra branscher.
Storytelling möjliggör för företag att skapa en helhetsbild av sitt koncept, gestalta sitt varumärke och skapa en upplevelse för sina kunder. Det kan ses som ett konkurrensmedel som når nya dimensioner, vilka tidigare former av marknadsföring lämnat ganska orörda. Man stimulerar exempelvis kundernas fantasi och bäddar för att de effektivt bidrar till marknadsföringen genom ”word-of-mouth”.
Boken vänder sig dels till företagsledare, marknadsförare och utbildare inom tjänsteföretag, dels till studerande på kurser i marknadsföring, turism och upplevelser vid högskola och universitet.