Den svenska marknadsföringslagstiftningen
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 211 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2004-08-18 |
SAB | Oeaae-c |
ISBN | 9789144037189 |
Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företagen och ett rimligt skydd för konsumenterna. Den EU-anpassade Marknadsföringslagen ger spelreglerna för reklam och marknadsföring även i den nya ekonomin. Nya regler om obeställd reklam, garantier, jämförande reklam och distansavtal vid e-handel har ändrat spelreglerna och den helt igenom EU-anpassade Konkurrenslagen bäddar för ett ökat konkurrenstryck. Dessa samhällets styrmedel kompletteras av näringslivets egenåtgärder som ger uttryck för vad som är god affärssed i form av etiska normer för marknadsföring, t ex när det gäller könsdiskriminerande reklam och stötande reklam.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Läs mer om boken på studentlitteratur.se