Regenbogen. År 8, Elevbok
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Häftad |
Språk | |
Antal sidor | 256 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2004-08-09 |
SAB | Ff |
ISBN | 9789144031057 |
Det är en konst att uttrycka sig enkelt på tyska. Regenbogen 8 lär eleverna den konsten.
Språkliga strukturer tränas på ett naturligt sätt med vardagsfraser i autentiska dialoger och i texter med enkla meningsstrukturer. Eleverna bygger upp ett gediget basordförråd, som övas in mycket noggrant genom kontinuerlig repetition. Basverben och de viktiga småorden kommer tillbaka om och om igen. Detta ger eleverna en trygghet, nu när de ska lära sig att använda språket mera flexibelt. Flexövningarna i den här boken är en verklig början till att våga tala fritt på tyska. Hela tiden med baskunnandet i fokus.
lgr 11Regenbogen är väl anpassad till ämnesplanerna för Moderna Språk inom Lgr11 genom att ta upp vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelser som att handla skor, böcker eller mat; att boka och checka in på hotell; ett möte med tyska turister i Sverige; filmer, musik och tyska ungdomars fritidsintressen och drömyrken. Eleven lär sig att uttrycka en åsikt, beröm och ilska (7:5,11,13) att ursäkta sig för att komma för sent (8:8), och hur det känns att vara förälskad (7:16) eller svartsjuk (8:13). Vi får ta del av en ung flyktings erfarenheter (8:11), en bergsvandring som kunde slutat illa (9:3) och hur det gick när blixten slog ned (9:13).
Samtal eller dialoger möter oss i alla kapitlen fr.o.m. år 7, och här finns intervjuer med ungdomar som praktiserat på ett stålverk (9:12). Eleverna får stifta bekantskap med berättelserna om råttfångaren från Hameln och om Wilhelm Tell (9:10-11). Redan i första kapitlet (6:1) introduceras olika skyltar. De flesta avsnitten avslutas med en sång eller en dikt.
Vi får veta vilka fasta uttryck och formuleringar som används för att be om något (6:12), uttrycka entusiasm, förvåning eller en (avvikande) åsikt (7:16; 8:5,7; 9:4), tacka för något (9:8) eller ändra en tid (9:11), och lär oss att förstå och ge instruktioner som t.ex. att laga en böngryta med tillbehör (9:8).
Eleverna inbjuds att göra en intervju tillsammans (8:14), planera ett besök i Berlin (8:13), beskriva en upplevelse (9:13) och berätta om sin drömresa (9:14). Uttal och intonation övas i ”Aussprache”-avsnitt, och i form av ”Denk daran!” eller ”Wiederhole!” uppmanas eleven att lära in eller repetera grammatiska strukturer.