Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 135 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2003-03-20 |
SAB | Em-c:oa |
ISBN | 9789144026855 |
Denna bok innehåller 15 fallbeskrivningar, som var och en presenterar ett tvärkulturellt möte. Fallbeskrivningarna är baserade på författarnas egna pedagogiska erfarenheter samt på samtal med pedagoger om deras arbete på förskolor och skolor i invandrartäta områden. Pedagogerna berättar om svårigheter i samspelet med elever eller föräldrar där de trott att problemen berott på kulturella skillnader, ”det brukar inte hända med svenska barn”.
De 15 fallbeskrivningarna är tematiskt ordnade i tre kapitel. Fallen framställs enligt ”critical incidents”– en metod där läsaren aktivt deltar i problemets analys och förklaringar. Varje kapitel avslutas med en teoretisk del som anknyter till fallen och ger ytterligare diskussionsfrågor. Detta gör boken lämplig för grupparbeten.
Inledningsvis presenterar boken en kort förklaring till begreppen kultur och kommunikation, avslutningsvis ger den förslag på extra arbetsuppgifter.
Boken är framför allt avsedd för utbildning och fortbildning av blivande och verksamma pedagoger. Den kan också användas av övrig personal i förskolor och skolor samt av alla som är intresserade av tvärkulturella möten i skolans värld.