Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv

Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor257
Vikt0
Utgiven2002-08-12
ISBN 9789144023595
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor. Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som är ålders- och ämnesintegrerade. Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år. Andra upplagan