Professionellt inköp

Professionellt inköp
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreManagement
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor258
Vikt0
Utgiven1998-05-06
SABQbkd
ISBN 9789144006925
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

I många företag svarar kostnaderna för köpta varor och tjänster för mer än hälften av de totala kostnaderna. En följd av detta är att inköpsfunktionens betydelse ökat. En annan följd är att företagets leverantörer blivit viktigare. Nollfelsprincipen, kvalitetssäkring och just-in-time är metoder och tekniker som också bidrar till att leverantörsrelationerna fokuseras.

Utgångspunkten för denna bok är att professionellt inköpsarbete handlar om att utveckla leverantörsrelationer och kombinera dessa till effektiva leverantörsnätverk. Genom aktiviteter av detta slag kan det köpande företaget utöka sin egen resursbas. Detta ger fördelar såväl med avseende på de dagliga aktiviteterna som mera långsiktiga effekter inom teknisk utveckling.

För att kunna realisera dessa potentiella fördelar behöver synen på effektivitet i inköpsarbetet modifieras. Traditionellt har rekommenderats att man skall undvika att vara beroende av leverantörerna. Den alternativa inköpsmodell som presenteras i boken påvisar de fördelar som djupare relationer med leverantörerna kan erbjuda. Den analytiska referensramen kompletteras med många exempel från såväl stora som små företag.

Andra upplagan