Matematik för lärare, My
Författare | |
---|---|
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 68 |
Vikt | 160 gr |
Utgiven | 2011-08-01 |
ISBN | 9789140673985 |
<STRONG>My</STRONG> är en matematikdidaktisk bok som fokuserar på vad som kännetecknar elever i behov av särskilt stöd. Författarna delar in dessa elever i tre kategorier: elever i matematiksvårigheter, elever med särskilda förutsättningar samt tvåspråkiga elever. Boken innehåller också förslag på åtgärder och vidare läsning inom området.
Med utgångspunkt i aktuell matematikdidaktisk forskning försöker författarna ge svar på bland annat följande frågor:
<UL> <LI>Hur vanligt är det med matematiksvårigheter i skolan och vad beror de på? <LI>Hur kan man bäst evaluera elever i matematiksvårigheter? <LI>Vad innebär uttrycket "elever med särskilda förutsättningar" och vad kännetecknar dessa elever? <LI>Vilka områden inom undervisningen är viktiga att uppmärksamma när det gäller tvåspråkiga elever?</LI></UL>
<STRONG>My</STRONG> är skriven för alla som undervisar i matematik, såväl lärarstuderande som verksamma lärare.
I serien Matematik för lärare finns även Ypsilon Grundbok band 1 och 2 samt Delta Didaktik. Ypsilon behandlar det matematiska innehållet i grundskolan. I direkt anslutning till ämnesinnehållet behandlas de matematikdidaktiska frågeställningar som är relevanta. Delta behandlar matematikdidaktiska frågor som inte är knutna till något specifikt matematiskt tema.
Författare: Kristine Jess, Jeppe Skott och Hans Christian Hansen. Författarna är verksamma inom den danska lärarutbildningen. Jeppe Skott är även professor i matematikdidaktik vid Växjö universitet.
Översättning: Joachim Retzlaff
Fackgranskare för den svenska utgåvan: Mikael Holmquist, universitetslektor vid Enheten för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet samt Johan Häggström, universitetslektor vid Enheten för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet och vid Nationellt Centrum för Matematikutbildning