Språkdidaktik 4:e uppl
Författare | |
---|---|
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2009-08-31 |
ISBN | 9789140668318 |
Språkdidaktik belyser språkundervisningen i ett didaktiskt helhetsperspektiv. I denna kraftigt reviderade upplaga presenteras några språkdidaktiska verktyg som hjälper läraren att reflektera över sin praktik och göra medvetna val.
Den första delen av boken ger en bred forskningsbakgrund till frågor som: Vad är lärande? Hur skapar sig elever en mening i undervisningen? Vad menas med kommunikativ kompetens, interkulturalitet eller meningsskapande?
En viktig fråga inom forskningen idag är vad undervisningen ska syfta till och vad den ska innehålla, till exempel mot bakgrund av skolans övergripande mål och klassrummens tilltagande heterogenitet. Detta har fått större utrymme i den nya upplagan av boken.
Den andra delen av boken är mer direkt inriktad på arbetet i klassrummet. Med hjälp av forskning kring läs- och hörförståelse, minnesforskning, och kognitiv psykologi visar författaren bland annat hur läraren kan arbeta med lyssnande och läsning i klassrummet och hur eleverna kan arbeta med att lära sig ord. Här behandlas också olika aspekter av textproduktion med utgångspunkt i en syn på skrivandet som en kreativ, interaktiv verksamhet.
Ulrika Tornberg är docent i pedagogik och pensionerad lektor vid Örebro universitet. Hon har mångårig erfarenhet av lärarutbildning och fortbildning av språklärare.
Den första delen av boken ger en bred forskningsbakgrund till frågor som: Vad är lärande? Hur skapar sig elever en mening i undervisningen? Vad menas med kommunikativ kompetens, interkulturalitet eller meningsskapande?
En viktig fråga inom forskningen idag är vad undervisningen ska syfta till och vad den ska innehålla, till exempel mot bakgrund av skolans övergripande mål och klassrummens tilltagande heterogenitet. Detta har fått större utrymme i den nya upplagan av boken.
Den andra delen av boken är mer direkt inriktad på arbetet i klassrummet. Med hjälp av forskning kring läs- och hörförståelse, minnesforskning, och kognitiv psykologi visar författaren bland annat hur läraren kan arbeta med lyssnande och läsning i klassrummet och hur eleverna kan arbeta med att lära sig ord. Här behandlas också olika aspekter av textproduktion med utgångspunkt i en syn på skrivandet som en kreativ, interaktiv verksamhet.
Ulrika Tornberg är docent i pedagogik och pensionerad lektor vid Örebro universitet. Hon har mångårig erfarenhet av lärarutbildning och fortbildning av språklärare.