Tänk och räkna 5b inkl övn hft
Serie | Tänk och Räkna |
---|---|
Författare | |
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Format | Boardbook |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2008-05-28 |
ISBN | 9789140652515 |
Tänk och räkna lyfter tydligt fram elevernas språk och kommunikation. Lättarbetade laborativa övningar är ett kommande inslag. I materialet finns problemställningar med flera möjliga lösningar vilket är kreativt och utmanande. Färdighetsträningen är viktig och återkommer regelbundet.
I Tänk och räkna 5b inleds varje kapitel med en gemensam introduktion där kapitlets mål finns tydligt angivna. Efter grundsidorna följer utvärdering och därefter väljer eleven fördjupningsuppgifter från Klöversidorna. Längst bak i boken finns fler träningsuppgifter som även kan användas som läxor. Till varje grundbok medföljer även ett övningshäfte.
Boken tar bland annat upp tid, linjediagram, mäta och rita vinklar, skala, addera och subtrahera enkla bråk, multiplicera och dividera med heltal, sambandet bråk – decimaltal – procent, rabatt i procent, problemlösning, spel och formövningar.
Tänk och räkna betonar:
• kunskapsutveckling som en kommunikativ process med elevaktivitet där lärarens roll är central
• mångsidiga uppgifter som lyfter tänkandet
• att elevernas matematiska utveckling följs upp kontinuerligt
Författare till Tänk och räkna är Lisen Häggblom och Ann Karlberg. Lisen Häggblom är Pedagogie Doktor och har forskat i elevers kunskapsutveckling i matematik. Ann Karlberg är grundskolelärare och arbetar som lärare i matematikdidaktik vid lärarhögskolan i Stockholm.
I Tänk och räkna 5b inleds varje kapitel med en gemensam introduktion där kapitlets mål finns tydligt angivna. Efter grundsidorna följer utvärdering och därefter väljer eleven fördjupningsuppgifter från Klöversidorna. Längst bak i boken finns fler träningsuppgifter som även kan användas som läxor. Till varje grundbok medföljer även ett övningshäfte.
Boken tar bland annat upp tid, linjediagram, mäta och rita vinklar, skala, addera och subtrahera enkla bråk, multiplicera och dividera med heltal, sambandet bråk – decimaltal – procent, rabatt i procent, problemlösning, spel och formövningar.
Tänk och räkna betonar:
• kunskapsutveckling som en kommunikativ process med elevaktivitet där lärarens roll är central
• mångsidiga uppgifter som lyfter tänkandet
• att elevernas matematiska utveckling följs upp kontinuerligt
Författare till Tänk och räkna är Lisen Häggblom och Ann Karlberg. Lisen Häggblom är Pedagogie Doktor och har forskat i elevers kunskapsutveckling i matematik. Ann Karlberg är grundskolelärare och arbetar som lärare i matematikdidaktik vid lärarhögskolan i Stockholm.