Svensk och europeisk marknadsrätt 2 : ,arknadsföringsrätten

Svensk och europeisk marknadsrätt 2 : ,arknadsföringsrätten
Författare
Förlag Norstedts Juridik AB
GenreJuridik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor209
Vikt271 gr
Utgiven2020-08-18
SABOead-c
ISBN 9789139209515
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

<strong><em>Marknadsf&ouml;ringsr&auml;tten</em></strong> &auml;r en grundl&auml;ggande bok i &auml;mnet. Den ger en samlad framst&auml;llning av omr&aring;det p&aring; grundval av marknadsf&ouml;ringslagen och den bakomliggande unionsr&auml;tten. Denna andra upplaga &auml;r till stora delar omarbetad eller omskriven.

Boken behandlar b&aring;de skyddet f&ouml;r konsumenter och f&ouml;r n&auml;ringsidkare mot otillb&ouml;rliga aff&auml;rsmetoder av olika slag. Den l&auml;gger s&auml;rskild tyngdpunkt p&aring; &auml;mnesomr&aring;dets centrala fr&aring;gor, s&aring;som bed&ouml;mningen av vilseledande marknadsf&ouml;ring och efterbildning samt utvecklingen i domstolarnas omfattande praxis.

Boken &auml;r helt frist&aring;ende i f&ouml;rh&aring;llande till <em>Svensk och europeisk marknadsr&auml;tt 1,</em> som s&auml;rskilt behandlar konkurrensr&auml;tten.

Boken &auml;r avsedd b&aring;de som l&auml;robok och som ett arbete till ledning vid den praktiska till&auml;mpningen av marknadsf&ouml;ringslagen.

<strong>ULF BERNITZ</strong> &auml;r professor i Europar&auml;tt vid Stockholms universitet och har l&aring;ng erfarenhet av &auml;mnesomr&aring;det som f&ouml;rfattare och r&aring;dgivare. Han ledde den statliga utredning som ledde fram till 1995 &aring;rs marknadsf&ouml;ringslag. Han &auml;r &auml;ven knuten till University of Oxford.