Kommunikation, makt och organisation

Kommunikation, makt och organisation
Författare
Förlag Norstedts Juridik AB
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor152
Vikt0
Utgiven2002-06-11
ISBN 9789139105213
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Hur kommer makten till uttryck i företag och organisationer? Makt är till stor del en fråga om att påverka identiteter och föreställningar, menar några av samhällsvetenskapens mest framstående tänkare:


Jürgen Habermas och Michel Foucault. Här visas hur deras idéer kan användas för att förstå konkreta ledarskaps- och organisationsstrukturer. Därutöver diskuteras begreppet organisationskultur. Här visas också hur vi kan använda observationer och närläsningar för att förstå organisationsstrukturer.
Denna andra upplaga är kraftigt utökad. Foucaults och Habermas teorier ges ökat utrymme. Dessutom diskuteras metodfrågor.