Internetpublicering och sociala medier : en juridisk vägledning
Författare | |
---|---|
Förlag | Norstedts Juridik AB |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 294 |
Vikt | 382 gr |
Utgiven | 2021-02-11 |
SAB | Oeaea |
ISBN | 9789139023012 |
Syftet med denna bok är att på ett konkret och enkelt sätt förklara reglerna som rör internetpublicering, sociala medier, e-handel och IT-tjänster. Boken går igenom upphovsrätt, varumärken, domännamn, e-handel, reklamjuridik och inte minst GDPR. Den är full av exemplifierande rättsfall och förklaringar och ger samtidigt en god förståelse för hur den traditionella juridiken har utvecklats i takt med digitaliseringen. Exempel på frågor som besvaras i boken är:
<ul><li>Får man använda cookies?</li><li>Kan en blogg vara grundlagsskyddad?</li><li>Vem behöver dataskyddsombud?</li><li>För vilka personuppgifter krävs samtycke och när behöver man inte be om lov för att lägga ut uppgifter?</li><li>Vad behöver de allmänna villkoren ta upp när en vara eller tjänst säljs på internet eller som molntjänst?</li><li>Måste man ha ett personuppgiftsbiträdesavtal enligt GDPR?</li><li>Hur får man marknadsföra en vara på internet?</li><li>Får man lämna ut personuppgifter utanför EU?</li><li>När är det förtal på Facebook?</li><li>Kan länkning vara upphovsrättsligt relevant?</li><li>Vem äger en webbproduktion?</li><li>Vilket lands lag gäller för en webbplats?</li></ul>