Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud
Författare | |
---|---|
Förlag | Norstedts Juridik |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 329 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2008-04-01 |
SAB | Oeaeb |
ISBN | 9789139012290 |
Traditionellt har varumärken utgjorts av ord och figurer som applicerats på varor eller förpackningar, men i dagens varumärkestäta samhälle har man sökt nya sätt att skilja sig från mängden och fånga konsumenternas uppmärksamhet. Under det senaste decenniet har därför användningen av nya, mer okonventionella varumärkesobjekt, som design, färger och ljud, ökat starkt.
I syfte att engagera konsumenterna mer emotionellt i olika produkter har försök också gjorts att använda dofter, smak och känsel som varumärken och därmed ge en upplevelse för alla sinnen multisensory branding.
En central fråga är i vilken utsträckning de traditionella rättsliga begrepp som primärt utvecklats i förhållande till konventionella varumärken är lämpade för okonventionella sådana. Alternativa skyddsformer diskuteras. Vissa jämförelser görs även med amerikansk rätt, för att visa på likheter och skillnader mellan det europeiska och amerikanska synsättet.
Erika Lunell forskar och undervisar i immaterialrätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hon har tidigare bl.a. författat avsnittet om svensk immaterialrätt i handboken Gemeinschaftsmarke und Recht der EU-Mitgliedstaaten, Eds. Schricker/Bastian/Knaak, Verlag C.H. Beck, München 2006.