Kommentarmaterial till kursplanen i kemi. Reviderad 2016.
Författare | |
---|---|
Förlag | Wolters Kluwer |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 41 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2016-04-26 |
SAB | Eab(u) |
ISBN | 9789138326893 |
HAR UTGÅTT OCH ERSATTS AV REVIDERAD VERSION SOM ENDAST FINNS TILLGÄNGLIG I DIGITAL VERSION PÅ: www.skolverket.se
Revidering 2016: Undervisningen i kemi ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det är viktigt att det inte råder några tveksamheter om detta och därför har en del skrivningar justerats i en revidering. Dessa förändringar finns i kommentarer till syftet och främst i avsnittet Naturvetenskapens världsbild.
Kommentaren tar upp bl.a. de förändringar som präglar den kursplanen. En viktig skillnad är att den gemensamma texten för de tre naturorienterande ämnena inte finns kvar. I stället finns det tre olika kursplanetexter i biologi, fysik och kemi. Förändringen är gjord för att skapa en tydligare struktur och garantera att eleverna möter hela bredden i det naturvetenskapliga fältet.
Rubrikerna »Natur och människa», »Den naturvetenskapliga verksamheten» och »Kunskapens användning» har omtolkats till de tre förmågor som beskrivs i de långsiktiga målen. Kursplanen är tydligare med att eleverna ska använda kunskaperna i de naturorienterande ämnena.
Revidering 2016: Undervisningen i kemi ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det är viktigt att det inte råder några tveksamheter om detta och därför har en del skrivningar justerats i en revidering. Dessa förändringar finns i kommentarer till syftet och främst i avsnittet Naturvetenskapens världsbild.
Kommentaren tar upp bl.a. de förändringar som präglar den kursplanen. En viktig skillnad är att den gemensamma texten för de tre naturorienterande ämnena inte finns kvar. I stället finns det tre olika kursplanetexter i biologi, fysik och kemi. Förändringen är gjord för att skapa en tydligare struktur och garantera att eleverna möter hela bredden i det naturvetenskapliga fältet.
Rubrikerna »Natur och människa», »Den naturvetenskapliga verksamheten» och »Kunskapens användning» har omtolkats till de tre förmågor som beskrivs i de långsiktiga målen. Kursplanen är tydligare med att eleverna ska använda kunskaperna i de naturorienterande ämnena.