Kommentar till kursplanen i teckenspråk för döva och hörselskadade (Specialskolans läroplan 2011)
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Norstedts Juridik |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 35 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-08-12 |
SAB | Eab(u) |
ISBN | 9789138325728 |
HAR UTGÅTT OCH ERSATTS AV REVIDERAD VERSION SOM ENDAST FINNS TILLGÄNGLIG I DIGITAL VERSION PÅ: www.skolverket.se
Vad är det som skiljer ämnet Teckenspråk i den nya kursplanen från nu gällande kursplan?
Här kommenteras bl.a. de förändringar som präglar den nya kursplanen.
Vad är det som skiljer ämnet Teckenspråk i den nya kursplanen från nu gällande kursplan?
Här kommenteras bl.a. de förändringar som präglar den nya kursplanen.
- Teckenspråk kan studeras både som nybörjarspråk och som förstaspråk. Syfte, mål och centralt innehåll är samma för båda nivåerna. Skillnaderna mellan nivåerna gäller i första hand kunskapskraven.
- Tvåspråkighetsperspektivet är tydligare med fokus på såväl primärt teckenspråkiga elever som primärt talspråkiga elever. De båda språken betraktas därmed som likvärdiga komplement till varandra.
- Vikten av att kunna kommunicera via Internet och andra medier samt att kritiskt kunna granska och värdera olika källor lyfts fram.