Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Norstedts Juridik |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 279 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-05-11 |
SAB | Eab-c.02(u) |
ISBN | 9789138325414 |
Ny läroplan för grundskolan.
Den samlade läroplanen innehåller tre delar:
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Denna del är i princip likalydande för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet.
2. Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen
I den andra delen anges övergripande mål och riktlinjer för utbildningen under rubrikerna
I den tredje delen finns de kursplaner och kunskapskrav som gäller för respektive skolform. Kursplanerna innehåller ämnets syfte och centrala innehåll. De inleds med motiven till varför ämnet finns i respektive skolform. Därefter anges syftet med och de långsiktiga målen för undervisningen i ämnet.
I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Utformningen lämnar utrymme för läraren att göra egna fördjupningar eller tillägg.
Kunskapskraven anger kunskapsnivån för godtagbara kunskaper och för de olika betygsstegen.
Den samlade läroplanen innehåller tre delar:
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Denna del är i princip likalydande för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet.
2. Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen
I den andra delen anges övergripande mål och riktlinjer för utbildningen under rubrikerna
- Normer och värden
- Kunskaper
- Elevens ansvar och inflytande
- Skola och hem
- Övergång och samverkan
- Skolan och omvärlden
- Bedömning och betyg
- Rektorns ansvar
I den tredje delen finns de kursplaner och kunskapskrav som gäller för respektive skolform. Kursplanerna innehåller ämnets syfte och centrala innehåll. De inleds med motiven till varför ämnet finns i respektive skolform. Därefter anges syftet med och de långsiktiga målen för undervisningen i ämnet.
I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Utformningen lämnar utrymme för läraren att göra egna fördjupningar eller tillägg.
Kunskapskraven anger kunskapsnivån för godtagbara kunskaper och för de olika betygsstegen.