Utvärdera för utveckling : om utvärdering av skolpolitiska reformer : slutbetänkande från Utredningen om förbättrade resultat i grundskolan. SOU 2014:12
Serie | Statens offentliga utredningar 2014 |
---|---|
Författare | |
Förlag | Norstedts Juridik |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 309 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2014-03-13 |
SAB | Em.02 |
ISBN | 9789138240809 |
Beslut om reformer måste vila på ordentlig kunskapsgrund!
Det är långt ifrån enkelt att förändra skolan genom strukturella reformer och det tar tid innan mätbara effekter uppstår. Dessutom är de effekter som man kan förvänta sig ofta inte så stora som man kanske önskat. Detta innebär dock inte att man kan avstå från att försöka förbättra förutsättningarna för skolan. Det understryker dock behovet av att beslut om reformer vilar på en ordentlig kunskapsgrund. Forskning och utvärdering har en central roll både inför att reformer ska utformas och vid utvärderingen av dem. Så sammanfattas slutbetänkandet lämnat av Utredningen om förbättrade resultat i grundskolan.
Det är långt ifrån enkelt att förändra skolan genom strukturella reformer och det tar tid innan mätbara effekter uppstår. Dessutom är de effekter som man kan förvänta sig ofta inte så stora som man kanske önskat. Detta innebär dock inte att man kan avstå från att försöka förbättra förutsättningarna för skolan. Det understryker dock behovet av att beslut om reformer vilar på en ordentlig kunskapsgrund. Forskning och utvärdering har en central roll både inför att reformer ska utformas och vid utvärderingen av dem. Så sammanfattas slutbetänkandet lämnat av Utredningen om förbättrade resultat i grundskolan.