Gymnasial lärlingsutbildning. SOU 2011:72
Serie | Statens offentliga utredningar 2011 |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Norstedts Juridik |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 319 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-11-16 |
SAB | Em.06 |
ISBN | 9789138236420 |
Brist på behöriga yrkeslärare sätter gränserna!
Presenterar Nationella lärlingskommitténs samlade bedömning och förslag med utgångspunkt i den pågående försöksverksamheten med lärlingsutbildning.
Förslagen utgår främst från arbetslivets behov. De handlar om att flytta fokus från kvantitet= utbildningsvolym till kvalitet= det inre arbetet. Ett generellt hot mot kvaliteten i yrkesutbildningen över huvud taget är den tilltagande bristen på behöriga yrkeslärare.
Några förslag:
Presenterar Nationella lärlingskommitténs samlade bedömning och förslag med utgångspunkt i den pågående försöksverksamheten med lärlingsutbildning.
Förslagen utgår främst från arbetslivets behov. De handlar om att flytta fokus från kvantitet= utbildningsvolym till kvalitet= det inre arbetet. Ett generellt hot mot kvaliteten i yrkesutbildningen över huvud taget är den tilltagande bristen på behöriga yrkeslärare.
Några förslag:
- Skolans övergripande ansvar för hela lärlingsutbildningen bör bli tydligare. Ett branschspecifikt stödmaterial bör tas fram i samarbete med branschorganisationer och nationella programråd.
- Skolverket och de nationella programråden bör ta fram en obligatorisk handledarintroduktion, som är kortare än dagens handledarutbildning.
- Ett nationellt råd för kvalitetssäkring av yrkesutbildning bör inrättas med företrädare för både skolmyndigheter och arbetsmarknadens organisationer. Rådets uppgift ska bl.a.vara att värna lärlingsformens särart.