Genomförande av EU:s regelverk om inre vattenvägar i svensk rätt. SOU 2011:4
Serie | Statens offentliga utredningar 2011 |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Norstedts Juridik |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-02-23 |
SAB | Oeadb-c |
ISBN | 9789138235225 |
Dubbla skrov och brandisolering på Vänerns vatten...
...gäller i nuläget enligt svenska sjösäkerhetsregler. Nu måste Sverige anpassa reglerna till EU:s regelverk för sjötransporter, som bl.a. innebär mindre stränga krav på skrovkonstruktion och brandsäkerhet.
Fartyg som hör hemma i ett medlemsland ska kunna få tillstånd att utföra transporter av gods eller passagerare på ett annat medlemslands inre vattenvägar, s.k. cabotage. EU:s gemensamma direktiv och förordningar ska gälla och därmed främja konkurrensen mellan olika transportföretag till sjöss.
För Sveriges del berörs Trollhätte kanal och Göta älv, Vänern, Mälaren, Södertälje kanal, Falsterbo kanal och Sotenkanalen.
Här föreslås ändringar i och komplettering av den nu gällande svenska lagstiftningen.
...gäller i nuläget enligt svenska sjösäkerhetsregler. Nu måste Sverige anpassa reglerna till EU:s regelverk för sjötransporter, som bl.a. innebär mindre stränga krav på skrovkonstruktion och brandsäkerhet.
Fartyg som hör hemma i ett medlemsland ska kunna få tillstånd att utföra transporter av gods eller passagerare på ett annat medlemslands inre vattenvägar, s.k. cabotage. EU:s gemensamma direktiv och förordningar ska gälla och därmed främja konkurrensen mellan olika transportföretag till sjöss.
För Sveriges del berörs Trollhätte kanal och Göta älv, Vänern, Mälaren, Södertälje kanal, Falsterbo kanal och Sotenkanalen.
Här föreslås ändringar i och komplettering av den nu gällande svenska lagstiftningen.