Förbättrad vinterberedskap inom järnvägen. SOU 2010:69
Serie | Statens offentliga utredningar 2010 |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Norstedts Juridik |
Genre | Teknik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 228 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2010-10-26 |
SAB | Prbd-c |
ISBN | 9789138234501 |
Inte en vinter till i tröstlös väntan på snöig perrong...
Uppmanar regeringen att inte lita på olika aktörers fagra löften om åtgärder mot kaos i tågtrafiken, utan begära in årliga redovisningar. Några omedelbara åtgärder: Bättre väderprognoser, bättre kommunikation, fler depåer för avisning samt fungerande snöröjning, bl.a. genom att återinföra snöplogsloken. Inför kommande vinter föreslås en gemensam krisövning för samtliga järnvägsaktörer.
Dessutom föreslås åtgärder på längre sikt, främst när det gäller problem med bristande spårkapacitet och underhåll. Här gäller att satsa resurser på det förebyggande underhållet, så att akutinsatserna kan skäras ner.
I bilagor presenteras de enskilda aktörernas åtgärdsprogram: Infrastrukturförvaltaren Trafikverket, stationsförvaltaren Jernhusen samt persontrafikens SJ och godstrafikens Green Cargo.
Uppmanar regeringen att inte lita på olika aktörers fagra löften om åtgärder mot kaos i tågtrafiken, utan begära in årliga redovisningar. Några omedelbara åtgärder: Bättre väderprognoser, bättre kommunikation, fler depåer för avisning samt fungerande snöröjning, bl.a. genom att återinföra snöplogsloken. Inför kommande vinter föreslås en gemensam krisövning för samtliga järnvägsaktörer.
Dessutom föreslås åtgärder på längre sikt, främst när det gäller problem med bristande spårkapacitet och underhåll. Här gäller att satsa resurser på det förebyggande underhållet, så att akutinsatserna kan skäras ner.
I bilagor presenteras de enskilda aktörernas åtgärdsprogram: Infrastrukturförvaltaren Trafikverket, stationsförvaltaren Jernhusen samt persontrafikens SJ och godstrafikens Green Cargo.