Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat SOU 2010:52
Serie | Statens offentliga utredningar 2010 |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Norstedts Juridik |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2010-07-06 |
SAB | Em |
ISBN | 9789138234235 |
I utredningen belyses biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat. Biologiska faktorer som kan bidra till att förklara att flickor som grupp presterar bättre i skolan än pojkar.
Av rapporten framgår att det finns genomsnittliga skillnader mellan könen avseende kognitiv funktion, emotionell reglering (känsloreglering) och mognadstakt. Dessa skillnader är inte enbart orsakade av sociala orsaker. Förmågan till koncentration och uppmärksamhet utvecklas tidigare hos flickor. Pojkar har också en senare språkmognad än flickor. Om skolan tidigt introducerar moment som kräver hög grad av självständigt arbete, så gynnas de barn som är tidigt mogna i koncentration och uppmärksamhet. Flickornas anpassning gynnas därmed. Likaså gynnas barn som får strukturellt stöd hemifrån.
Utredare påpekar att det finns anledning att ta skillnaderna mellan pojkar och flickor i skolprestationer på allvar och göra det utifrån en arv-miljö-modell.
Utkommer i juli.
Av rapporten framgår att det finns genomsnittliga skillnader mellan könen avseende kognitiv funktion, emotionell reglering (känsloreglering) och mognadstakt. Dessa skillnader är inte enbart orsakade av sociala orsaker. Förmågan till koncentration och uppmärksamhet utvecklas tidigare hos flickor. Pojkar har också en senare språkmognad än flickor. Om skolan tidigt introducerar moment som kräver hög grad av självständigt arbete, så gynnas de barn som är tidigt mogna i koncentration och uppmärksamhet. Flickornas anpassning gynnas därmed. Likaså gynnas barn som får strukturellt stöd hemifrån.
Utredare påpekar att det finns anledning att ta skillnaderna mellan pojkar och flickor i skolprestationer på allvar och göra det utifrån en arv-miljö-modell.
Utkommer i juli.