När jag köpte ett spinnspö åt farfar

När jag köpte ett spinnspö åt farfar
Författare
Medverkande
Förlag Bokförlaget Forum
GenreUtländska berättare
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor204
Vikt392 gr
Utgiven2000-11-17
SABHva.016=c
ISBN 9789137118727
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

En hel arbetsplats på gemensam badsemester.En ämbetsman som av dumhet förolyckas i Tibets bergstrakter. Två gamla vänner som återses efter kulturrevolutionen och berättar om vilka grymheter de fått utstå. Ett ungt par på bröllopsresa.Två fnittriga flickor som diskuterar livet och kärleken utan att veta att de är avlyssnade. En sur skomakargubbe som lever kvar i det gamla och envist vägrar sin dotter ett eget liv. En vuxen man som går på upptäcktsfärd i sin barndoms landskap.     Det är modernt kinesiskt vardags- och tankeliv vi möter i dessa berättelser av Gao Xingjian, nobelpristagare och en av de verkligt stora i dagens kinesiska litteratur. Han har i högre grad än någon annan av Kinas samtida författare bidragit till att förnya berättartekniken. Hans stil är absurd, humoristisk, satirisk, men här finns också klarsynt vemod och skimrande naturlyrik.     Introduktion av professor Göran Malmqvist, ledamot av Svenska akademien. Gao Xingjian, född 1940, är dramatiker, regissör, målare, kalligraf . Som så många andra intellektuella i Kina skickades han ut på landet under kulturrevolutionen för att omskolas genom kroppsarbete, men kunde sedan återvända till huvudstaden och börja skriva.     Fram till mitten av 1980-talet arbetade han som dramaturg och pjäsförfattare på Folkkonstteatern i Peking, men blev obekväm för myndigheterna och uteslöts så småningom ur kommunistpartiet. Han lever sedan 1987 i Paris och är fransk medborgare. Han tilldelades Nobelpriset i litteratur 2000.     Forum har givit ut två verk av Gao Xingjian: När jag köpte ett spinnspö åt farfar (första utgåva 1988) samt Andarnas berg (1992). Två av hans pjäser har spelats på Dramaten i Stockholm: Ett sommarregn i Peking och På flykt. "Som dramatiker har han lärt av Artaud och Brecht. Som berättare är han en teknisk förnyare som bland annat har introducerat den inre monologen i kinesisk prosa."                       Sven Lindqvist i Dagens Nyheter"Gao Xingjian ... skriver makalösa dialoger och monologer som inte påminner om något annat i kinesisk litteratur och det är svårt att fatta att han bara skrivit i sju åtta år; så fullfjädrat är det... boken fullkomligt flödar över av underbara anekdoter och liknelser."                      Stig Hansén i Helsingborgs Dagblad "Där sammansmälter kinesisk nutid och tradition med västerländska forminfluenser på ett överraskande helgjutet sätt ... Det imponerande är spännvidden, i form som innehål l.... Styvt gjort, och mycket spännande."                      Gunder Andersson i Aftonbladet "Hans noveller är små mästerverk ... I Gao Xingjian har Kina fått en författare av världsformat."                       Börje Isaksson i Dagens Industri