Svenska teckningar, 1800-talet

Svenska teckningar, 1800-talet
Serie Årsbok för Statens konstmuseer
Författare
Förlag Rabén & Sjögren
GenreKonst
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor207
Vikt0
Utgiven1984-01-01
SABIg-c.47
ISBN 9789129566383
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Med Nationalmusei årsbok för 1980 inleddes en serie om svensk teckningskonst under gångna århundraden. Den följs nu upp med en tredje del, 1800-talet. Århundradet började i krisernas tecken. Avspärrningen under Napoleonkrigen och ekonomisk depression var kvävande. Men efter 1815 for svenskar ut på nytt; svensk konst repade sig men konstlivet hemma levde ännu länge med tynande låga; Konstakademiens verksamhet förlamades av inre strider under 1820- och 30-talen. Paris och Rom var till seklets mitt målet för studieresorna. Vad de unga svenskarna där åstadkom framför allt i sina teckningar var lovande men hemma återföll de flesta i förlegad slentrian. 1850 ersatte Düsseldorf Rom som mål för studieresorna. Där betydde dock motiven mer än artisteriet; ambitiösa svenskar reste till Paris för att under kortare tid drillas av Th. Couture i teckningens konst. Men efter 1870-71 blev Paris slutmålet för de unga. Omkring 1880 kan man tala om en invasion av svenskar i Paris. Den avtog mot 1890 då nationalism och romantik kom de utländska konstnärerna i Frankrike att återvända till sina hemländer. Nya reproduktionsmetoder som xylografi och litografi liksom på 80-talet fototypi bidrog till att skickliga artister som Carl Larsson kunde försörja sig som tidningstecknare och illustratörer. Teckningen kom därför att spela en viktig roll som egen konstart. På 80-talet präglade den även måleriet; på 70-talets hade det varit utpråglät måleriskt som det blev på nytt under skymningsromantiken på 90-talet då även teckningarna liksom på 70-talet fick en påtagligt målerisk karaktär.