Resiliens i förskolan : att stärka barns välmående, delaktighet och handlingskraft

Resiliens i förskolan : att stärka barns välmående, delaktighet och handlingskraft
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor199
Vikt350 gr
Utgiven2022-01-11
SABEa
ISBN 9789127829046

<em>Resiliens i f&ouml;rskolan </em>ger b&aring;de teoretisk kunskap och praktiska exempel p&aring; hur du som personal i f&ouml;rskolan m&aring;lmedvetet kan utveckla barns flexibilitet och f&ouml;rm&aring;ga att anpassa sig till vardagens f&ouml;r&auml;ndringar eller kriser. Det mellanm&auml;nskliga samspelet &auml;r en r&ouml;d tr&aring;d i arbetss&auml;tten som beskrivs, liksom str&auml;van att lyfta barns styrkor och skapa m&ouml;jlighet till delaktighet och&nbsp;handlingskraft.

Boken ger ett brett perspektiv p&aring; resiliens och skiftar fokus fr&aring;n risker till resurser, fr&aring;n individ till grupp och omv&auml;rld. Den v&auml;nder sig till dig som vill lyssna in, bekr&auml;fta och utmana barnen i en trygg gemenskap f&ouml;r &ouml;kat v&auml;lm&aring;ende och l&auml;rande.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Boken riktar sig s&aring;v&auml;l till verksamma i f&ouml;rskolan som till l&auml;rarstuderande och &auml;r gediget baserad i internationell forskning, omfattande kunskap och konkreta exempel. Texten kommunicerar aktivt med l&auml;saren och st&auml;ller ett stort antal fr&aring;gor som utg&ouml;r utm&auml;rkta underlag f&ouml;r kollegiala samtal eller diskussioner i grundutbildningen. En bok att l&auml;sa och anv&auml;nda!&rdquo;
<strong>Ingegerd Tallberg Broman, f&ouml;rskolepsykolog, professor em i pedagogik vid Malm&ouml; universitet</strong>

&rdquo;Den h&auml;r boken &auml;r ett v&auml;lskrivet, intressant och konstruktivt bidrag till att &aring;sk&aring;dligg&ouml;ra resiliensbegreppet i f&ouml;rskolan. [...] Att inneh&aring;llet &auml;r n&auml;ra knutet till formuleringar i styrdokument fr&aring;n svensk och finsk f&ouml;rskola &auml;r bra. Det bidrar till att st&auml;rka synen p&aring; barn som kapabla och kunniga och ger tyngd &aring;t alla barns r&auml;tt till l&auml;rande, utveckling, lek, trygghet och v&auml;lbefinnande i en resilient f&ouml;rskoleverksamhet av h&ouml;g kvalitet.&rdquo;
<strong>Pia Williams, professor vid G&ouml;teborgs universitet</strong>