Beprövad erfarenhet i skolan : att lita på ett undflyende begrepp

Beprövad erfarenhet i skolan : att lita på ett undflyende begrepp
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatFlexband
SpråkSvenska
Antal sidor179
Vikt320 gr
Utgiven2022-03-02
SABEm
ISBN 9789127828995

Sedan 2011 ska hela utbildningssystemet i Sverige vila på kunskap i form av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det har dock visat sig vara svårt att tolka innebörden av begreppen och att realisera kraven på dem. Särskilt svårt är det för kunskapen som ligger utanför det exakta och vetenskapliga – den beprövade erfarenheten.

Huvudfokus i boken är att urskilja olika betydelser av det undflyende begreppet beprövad erfarenhet och vilka konsekvenserna av olika begreppstolkningar blir för skolans verksamhet, men också hur vi kan förhålla oss kritiska till en alltför snäv tolkning av skollagens krav.

I boken presenteras tre perspektiv på beprövad erfarenhet: personligt yrkeskunnande, praxis och dokumenterat utvecklingsarbete. Perspektiven ger praktiskt stöd för samtal om och arbete med att skapa eller använda beprövad erfarenhet i skolan. De synliggör också olika former av kunskap som utbildning måste eller de facto vilar på, oavsett vad skollag eller skolmyndigheter anger.

<em>Bepr&ouml;vad erfarenhet i skolan &ndash; att lita p&aring; ett undflyende begrepp</em> riktar sig till alla yrkesverksamma i skolan, liksom till blivande l&auml;rare. Exemplen i boken fokuserar fr&auml;mst p&aring; l&auml;rares arbete och undervisning, men &auml;mnet l&auml;mpar sig ocks&aring; f&ouml;r verksamma p&aring; skol- och f&ouml;rvaltningsniv&aring;.

&rdquo;Sannolikheten f&ouml;r att en viss beforskad eller utpr&ouml;vad metod eller resurs fungerar &auml;ven i mitt klassrum kan vara relativt h&ouml;g, men det r&ouml;r sig om sannolikheter. Inte garantier. Och det &auml;r precis h&auml;r haken finns, om vi b&ouml;rjar lita mer p&aring; sannolikheten &auml;n vad som verkligen sker i klassrummet. D&aring; riskerar vi helt enkelt att eleverna inte l&auml;r sig, f&ouml;r vi har slagit oss till ro och vilar p&aring; den vetenskapliga grunden och de dokumenterade utvecklingsarbetena.&rdquo;
<strong>Ur kapitel 4</strong>