Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning

Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Författare
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor327
Vikt638 gr
Utgiven2020-06-26
SABEab
ISBN 9789127827950
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Vad kännetecknar utmärkt undervisning? Vilken evidens finns för de olika pedagogiska strategier och metoder som används inom skolan?

I det här referensverket sammanfattas de tre senaste decenniernas viktigaste svenska och internationella forskning om undervisning. Boken bygger på författarnas fördjupade genomgång av ett mycket stort antal svenska och internationella forskningsöversikter från forskningsfronten om undervisning och lärande i klassrum och förskolor. Det är den mest omfattande studien hittills i Sverige inom detta område.

Nytt i denna reviderade utgåva är att innehållet uppdaterats utifrån aktuell forskning, lagstiftning och styrdokument. Detta innebär att även förskolan integreras som en självklar del av de olika skolformer boken tar upp – förskola, grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning.

Utmärkt undervisning ger en kunskapsgrund kring framgångsfaktorer som forskare enats om, faktorer som kan fördjupa och förfina konsten att undervisa och förbättra elevernas skolresultat och barnens lärande i förskolan. Boken vänder sig till studerande på samtliga lärarprogram, verksamma lärare, rektorer, utbildningspolitiker och alla som är intresserade av den svenska skolan i ett nationellt och internationellt sammanhang.

<strong>Daniel Sundberg</strong> &auml;r professor i pedagogik, med inriktning mot skolreformer och skolans inre arbete vid Linn&eacute;universitetet.
<strong>Jan H&aring;kansson</strong> &auml;r professor i pedagogiskt arbete, med inriktning mot skolledning och skolutveckling, H&ouml;gskolan Dalarna.

<h3>Sagt om boken:</h3>

"Ett ambiti&ouml;st och v&auml;lkommet arbete f&ouml;r i f&ouml;rsta hand alla som r&ouml;r sig inom pedagogikens m&aring;ngfaldiga f&auml;lt. Helhetsbetyg: 5."
<strong>Bosse Fors&eacute;n, BTJ-h&auml;ftet nr 18, 2020</strong>