Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
Serie | Utbildningsvetenskaplig kärna |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Natur & Kultur Läromedel |
Genre | Pedagogik |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 395 |
Vikt | 889 gr |
Utgiven | 2021-04-14 |
SAB | Eaaa |
ISBN | 9789127827301 |
Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.
Kursboken <em>Hållbar bedömning – bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete</em> riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet. Boken täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:
<ul> <li>Vad är bedömning?</li> <li>Vilka kunskaper kan mätas?</li> <li>Hur kan kunskaper mätas?</li> <li>Hur har olika prov- och mätmetoder utvecklats?</li> <li>Vad är skillnaden mellan att mäta individens och systemets prestationer?</li> </ul>
Dessutom fokuserar boken <em>Hållbar bedömning</em> på lång- och kortsiktiga konsekvenser av kunskapsbedömningar för såväl elevers som personals bildning och välbefinnande, samt för skolans utveckling.
"Samtliga kapitel är väl grundade teoretiskt och i några avsnitt ges exempel från forskarnas egna studier. Genom att samla så många olika perspektiv på bedömning utgör boken ett mycket värdefullt bidrag till fältet. Helhetsbetyg: 5."
<strong>Marie Leijon, BTJ-häftet nr 12, 2021
</strong>