Formativ bedömning : Utmaningar för undervisningen

Formativ bedömning : Utmaningar för undervisningen
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatFlexband
SpråkSvenska
Antal sidor294
Vikt695 gr
Utgiven2019-09-10
SABEab
ISBN 9789127824874
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Under 2000-talet har frågan om formativ bedömning förts fram som ett av de mer kraftfulla pedagogiska/didaktiska redskapen för att främja elevers lärande. Fler och fler forskare, skolpolitiker, utbildningsledare och lärare framställer formativ bedömning som nästintill en mirakelkur.

Det går nästan att säga att formativ bedömning idag uteslutande ses som en central del för och av elevers lärande. Men det som vanligen glöms bort eller i alla fall inte framhävs lika ofta och tydligt är att formativ bedömning också utgör en viktig förutsättning för lärares utveckling av undervisningen.

I boken <em>Formativ bed&ouml;mning &ndash; utmaningar f&ouml;r undervisningen</em>&nbsp;tar f&ouml;rfattarna p&aring; sig uppgiften att problematisera och utmana den dominerande relativt sn&auml;va uppfattningen om formativ bed&ouml;mning. En del av kapitlen f&ouml;rh&aring;ller sig till formativ bed&ouml;mning som ett gemensamt didaktiskt fenomen f&ouml;r all undervisning. Andra kapitel bygger p&aring; &auml;mnesdidaktiska exempel. Boken syftar till att b&aring;de kvalificera diskussionen om formativ bed&ouml;mning och att diskutera vikten av en kvalificerad undervisning, d&auml;rav titeln <em>Formativ bed&ouml;mning &ndash; utmaningar f&ouml;r undervisningen.</em>

<em>Formativ bed&ouml;mning</em> v&auml;nder sig till l&auml;rare, l&auml;rarstudenter, l&auml;rarutbildare, utbildningsforskare, skolpolitiker och andra som vill &ouml;ka sin f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r formativ bed&ouml;mning.

<h3>Sagt om boken</h3>

"Boken fyller ett behov i f&auml;ltet genom att den s&aring; tydligt s&auml;tter formativ bed&ouml;mning i en kontext. Den problematiserar och utmanar en dominerande praktik och g&ouml;r det p&aring; ett vetenskapligt grundat s&auml;tt. Alla inom f&auml;ltet kan ha nytta av den, fr&aring;n politiker till skolledare, l&auml;rare och l&auml;rarstudenter."
<strong>Marie Leijon,&nbsp;BTJ-h&auml;ftet nr 23, 2019.</strong>