Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund

Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor351
Vikt810 gr
Utgiven2019-04-03
SABEabx
ISBN 9789127824331
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
<p class="Default"><span >Digital kompetens blir allt viktigare i f&ouml;rskolan, vilket b&aring;de l&auml;roplanen och den nationella digitaliseringsstrategin slagit fast. I boken <em>Digitalisering i f&ouml;rskolan p&aring; vetenskaplig grund, </em>skriven av en rad framst&aring;ende forskare inom omr&aring;det<em>,&nbsp;</em>f&aring;r du hj&auml;lp att f&ouml;rverkliga s&aring;v&auml;l nationella styrdokument som dina egna visioner om digitala verktyg i f&ouml;rskolan. Med praktikn&auml;ra forskning tas ett helhetsgrepp om digitaliseringen utifr&aring;n tre perspektiv: undervisning, profession och etik. </span>

<p class="Default"><span >Kapitlen handlar bl.a. om programmering, virtual reality och adaptiva digitala l&auml;rspel men &auml;ven om flerspr&aring;kighet, j&auml;mst&auml;lldhet och f&ouml;r&auml;ldrasamverkan i f&ouml;rh&aring;llande till digitalisering.&nbsp;<em>Digitalisering i f&ouml;rskolan</em> &auml;r ett handfast hj&auml;lpmedel och inneh&aring;ller konkreta exempel som illustrerar och inspirerar, men &auml;ven problematiserar, denna tekniska f&ouml;r&auml;ndring d&auml;r inte minst pedagogernas roll blir &auml;n mer betydelsefull.</span>

<p class="Default"><span >Ut&ouml;ver redakt&ouml;rerna Susanne Kj&auml;llander och Bim Riddersporre medverkar &auml;ven f&ouml;ljande forskare i antologin:</span>

<ul> <li class="Default"><span >Kerstin Ahlqvist</span></li> <li class="Default"><span >Barbro Bruce</span></li> <li class="Default"><span >Cecilia Caiman</span></li> <li class="Default"><span >Patrich Dorls</span></li> <li class="Default"><span >Elza Dunkels</span></li> <li class="Default"><span >Sofia J. Frankenberg</span></li> <li class="Default"><span >Agneta Gulz</span></li> <li class="Default"><span >Magnus Haake</span></li> <li class="Default"><span >Mia Heikkil&auml;</span></li> <li class="Default"><span >Carina Hermansson</span></li> <li class="Default"><span >Torkel Klingberg</span></li> <li class="Default"><span >Hillevi Lenz Taguchi</span></li> <li class="Default"><span >Anne-Li Lindgren</span></li> <li class="Default"><span >Farzaneh Moinian</span></li> <li class="Default"><span >Christina Olin-Scheller</span></li> <li class="Default"><span >Anna Palmer</span></li> <li class="Default"><span >Hanna Palm&eacute;r</span></li> </ul> <p class="Default"><strong>Sagt om boken:</strong>

<p class="Default">"I den h&auml;r inspirerande volymen diskuteras n&auml;r, hur, var och varf&ouml;r snarare &auml;n om digitala verktyg ska anv&auml;ndas i f&ouml;rskolan. [...] Inledningen rymmer en &ouml;versikt av aktuell och relevant forskning. Att texterna utg&aring;r fr&aring;n&nbsp;vetenskaplig grund snarare &auml;n bepr&ouml;vad erfarenhet ger ett v&auml;lkommet perspektiv p&aring; &auml;mnet. Varje kapitel inleds med en introduktion och avslutas med en referenslista."&nbsp;<em>
</em><strong>Ulf Malmqvist, BTJ-h&auml;ftet nr 12, 2019</strong>