Lärares bedömningsarbete : Förutsättningar, villkor, agens

Lärares bedömningsarbete : Förutsättningar, villkor, agens
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatFlexband
SpråkSvenska
Antal sidor215
Vikt530 gr
Utgiven2018-05-25
SABEab
ISBN 9789127823020
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Läroplansreformerna 1994 och 2011 har medfört omfattande förändringar som i flera avseenden gjort erfarna lärare till nybörjare i sitt bedömningsarbete. Lärares bedömningsarbete har debatterats och kritiserats för att inte vara likvärdigt och rättvist. Den debatten har kommit att domineras av andra aktörerän lärare och kritiken har ofta ensidigt riktats mot lärares bedömningsarbete.


Den här boken avser att balansera debatten och öka förståelsen för hur lärares bedömningsarbete påverkas av faktorer som ligger utanför lärares inflytande och ansvar – nämligen de ramar, traditioner, värderingar och ideal som råder i det svenska skolsystemet.


Boken vänder sig till lärare, lärarutbildningar och beslutsfattare och belyser lärares nationella och lokala förutsättningar, villkor och agens att bedriva ett gott bedömningsarbete.