Undervisningsutmaningar 7-9 : - som en guldgruva för lärardriven didaktisk skolutveckling

Undervisningsutmaningar 7-9 : - som en guldgruva för lärardriven didaktisk skolutveckling
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor132
Vikt0
Utgiven2025-01-15
ISBN 9789127470187

Vad är svårt att få våra elever att lära sig? Varför? Hur kan vår undervisning utvecklas för att möta utmaningarna?

Med vardagliga undervisningsutmaningar som grund för det kollegiala utvecklingsarbetet finns stor potential att stärka den gemensamma kunskapsbasen i ett meningsfullt systematiskt kvalitetsarbete.

Författarna erbjuder här tänkesätt, konkreta redskap och en stegvis arbetsgång för att systematiskt ringa in och ta sig an de ämnesdidaktiska undervisningsutmaningar som uppstår i klassrummen. I boken lyfts vikten av att lärare tillsammans identifierar de ämnesdidaktiska utmaningarna och utifrån dessa finner vägar att vässa undervisningen. Det handlar om att ta avstamp i befintlig kunskap och erfarenhet i ett utvecklingsarbete som både kan dra nytta av och utgöra utgångspunkt för ny ämnesdidaktisk forskning.

<em>Undervisningsutmaningar 7&ndash;9</em> v&auml;nder sig till praktiserande eller studerande l&auml;rare och rektorer i 7&ndash;9 som vill anl&auml;gga ett granskande f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt till den egna praktiken. Den kan med f&ouml;rdel anv&auml;ndas av en hel skola f&ouml;r att fr&auml;mja det gemensamma arbetet f&ouml;r en skolutveckling som g&ouml;r skillnad.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Uppt&auml;ck kraften i att omvandla undervisningsutmaningar till en guldgruva f&ouml;r utveckling! I den h&auml;r boken f&aring;r vi b&aring;de praktisk v&auml;gledning i att identifiera utmaningar som kan leda till utveckling, och en tydlig arbetsg&aring;ng f&ouml;r att ta oss an dem. Genom att dela kunskap och arbeta tillsammans med v&aring;ra utmaningar v&auml;xer vi, och den h&auml;r boken ger ett utm&auml;rkt st&ouml;d i det arbetet.&rdquo;
<strong>Per Kornhall, f&ouml;rfattare och l&auml;rare</strong>

&rdquo;Boken bygger p&aring; en lika enkel som genial id&eacute;: att identifiera undervisningsutmaningar som nycklar till skolutveckling. Genom att kartl&auml;gga undervisningen, ge verktyg f&ouml;r gemensam analys och utveckling kan undervisningen f&ouml;rb&auml;ttras. Kort och gott blir boken till en verklig resurs f&ouml;r skolledare och l&auml;rare som vill st&auml;rka sitt kollegiala utvecklingsarbete och d&auml;rmed f&ouml;rdjupa kvalitetsarbetet.&rdquo;
<strong>Maria Andr&eacute;e, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga &auml;mnen och vetenskaplig ledare f&ouml;r Stockholm Teaching &amp; Learning Studies</strong>

&rdquo;&Auml;ntligen finns ett beforskat och v&auml;l utpr&ouml;vat redskap f&ouml;r att utveckla undervisningen! Att systematiskt identifiera utmaningar &ouml;kar m&ouml;jligheterna att finna l&ouml;sningar och kommunicera resultat. S&aring;dan l&auml;rardriven didaktisk utveckling ger upphov till ny forskning och bidrar till att st&auml;rka l&auml;rarprofessionens kunskapsbas!&rdquo;
<strong>Elisabet Nihlfors, professor em. Delansvarig f&ouml;r utvecklingen av ULF (www.ulfavtal.se)</strong>