Utveckla matematiskt tänkande på lågstadiet : Extra anpassningar och särskilt stöd

Utveckla matematiskt tänkande på lågstadiet : Extra anpassningar och särskilt stöd
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenreMatematik och statistik
FormatSpiralbunden
SpråkSvenska
Antal sidor256
Vikt0
Utgiven2025-01-31
SABTa
ISBN 9789127467170
<p class="NoKText">De kunskaper som elever har i matematik n&auml;r de b&ouml;rjar &aring;rskurs 1och som de utvecklar under l&aring;gstadietiden har enligt forskning visat sig ha mycket stor betydelse f&ouml;r den fortsatta kunskapsutvecklingen i matematik genom hela grundskolan. Boken inneh&aring;ller d&auml;rf&ouml;r strukturerade f&ouml;rslag p&aring; aktiviteter avsedda f&ouml;r extra anpassningar och s&auml;rskilt st&ouml;d i matematik under de f&ouml;rsta skol&aring;ren.

I <em>Utveckla matematiskt t&auml;nkande</em> l&auml;ggs stor vikt vid l&auml;rarens dialog med eleverna och att eleverna f&aring;r utveckla sitt ordf&ouml;rr&aring;d och sin spr&aring;kliga uttrycksf&ouml;rm&aring;ga.

Inneh&aring;ll:

<ul> <li>Inledning med fokus p&aring; undervisning och l&auml;rande</li> <li>Undervisningsaktiviteter:
A Talomr&aring;de 0 &ndash; 10
B Talomr&aring;de 0&ndash;100
C Ordproblem
D Subitisering, tabellkunskaper, r&auml;knestrategier</li> </ul> <ul> <li>Forskning och matematikdidatktik</li> <li>Kopieringsunderlag</li> </ul>


Till aktiviteterna f&ouml;r Talomr&aring;de 0&ndash;10 och Talomr&aring;de 0&ndash;100 finns tillh&ouml;rande elevh&auml;ften. Elevh&auml;ftena fyller en viktig funktion eftersom de kan ge en samlad bild av l&auml;randet f&ouml;r eleven och g&ouml;r att ni kan &aring;terkoppla till tidigare moment p&aring; ett enkelt s&auml;tt.

Inneh&aring;llet baseras p&aring; aktuell forskning om kritiska faktorer i den tidiga matematikutvecklingen samt bepr&ouml;vade erfarenheter av undervisning med elever i riskzonen f&ouml;r utveckling av matematiksv&aring;righeter. Indikationer p&aring; behov av st&ouml;dinsatser kan komma fr&aring;n f&ouml;rskoleklassen, dina egna observationer eller bed&ouml;mningar utifr&aring;n Skolverkets nationella bed&ouml;mningsst&ouml;d i taluppfattning.