Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år

Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor168
Vikt0
Utgiven2024-09-18
SABEab
ISBN 9789127467149

Språklig medvetenhet stärker en individs språkliga repertoar och utvecklar språket, ordförrådet och språkförståelsen. Den gör språkanvändningen mer uttrycksfull, nyanserad och färgstark. Språklig medvetenhet bemäktigar.

Denna bok ger en fördjupad förståelse för, och konkreta tips på, hur språklig medvetenhet kan fungera som arbetsredskap för både pedagoger och elever. Därigenom kan de kollegiala samtalen fördjupas och hela förskolans eller skolans språkmiljö gynnas.

<em>Spr&aring;klig medvetenhet i f&ouml;rskola, f&ouml;rskoleklass &amp; grundskolans tidiga &aring;r</em> riktar sig till alla yrkesverksamma i f&ouml;rskolan och skolan, liksom till l&auml;rarutbildare och blivande l&auml;rare. Den passar &auml;ven barn- och skolbibliotekarier, f&ouml;r&auml;ldrar och alla som &auml;r nyfikna p&aring; hur viktigt det &auml;r med r&ouml;varspr&aring;ket (joj&auml;tottotevovikoktotigogtot, fofakoktotisoskoktot!), vad det &auml;r f&ouml;r skillnad p&aring; Pakistan och Gamla stan eller kanske undrar hur mormors bil l&aring;ter och om &rdquo;jaskabag&aring;p&aring;toa&rdquo; &auml;r en f&ouml;rkortning eller inte.
&emsp;
&rdquo;En stark spr&aring;klig medvetenhet, liksom en stark spr&aring;klig kompetens, &auml;r en demokratisk r&auml;ttighet som m&aring;ste ges alla barn och elever f&ouml;r att de ska kunna anv&auml;nda spr&aring;ket som verktyg f&ouml;r att uttrycka och f&ouml;rst&aring; sina behov, tankar och &aring;sikter.&rdquo;
<em>Ur kapitel 2</em>