Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete : Förutsättningar, tillvägagångssätt och kritisk reflektion. 2:a omarbetade utg

Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete : Förutsättningar, tillvägagångssätt och kritisk reflektion. 2:a omarbetade utg
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor330
Vikt0
Utgiven2025-05-15
ISBN 9789127466265

Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete är numera en självklarhet. Men vad innebär det och hur går man tillväga?

F&ouml;r att svara p&aring; fr&aring;gorna har redakt&ouml;rerna f&ouml;r <em>Utv&auml;rdering, uppf&ouml;ljning, och granskning i socialt arbete</em> samlat forskare som utifr&aring;n svenska f&ouml;rh&aring;llanden f&ouml;rmedlar grundl&auml;ggande kunskaper inom omr&aring;det. De tar upp olika perspektiv, angreppss&auml;tt och metoder. De speglar omr&aring;dets bredd och har ett problematiserade f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt f&ouml;r att p&aring; s&aring; vis tydligg&ouml;ra olika ansatsers f&ouml;rtj&auml;nster och brister.

Antologin &auml;r en omarbetad och utvidgad version av <em>Utv&auml;rdering i socialt arbete: utg&aring;ngspunkter, modeller och anv&auml;ndning</em>, som utkom 2011, och inneh&aring;ller ett tjugotal kapitel ordnade i fyra delar:

Del 1 presenterar centrala utg&aring;ngspunkter och f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r utv&auml;rdering, uppf&ouml;ljning och granskning i socialt arbete.

Del 2 tar upp b&aring;de traditionella och nya utv&auml;rderingsmetoder, till exempel programteoretisk utv&auml;rdering och ett nytt s&auml;tt att g&ouml;ra samh&auml;llsekonomisk utv&auml;rdering.

Del 3 ber&ouml;r bland annat systematisk uppf&ouml;ljning ur olika perspektiv (nationellt, regionalt, lokalt) och olika akt&ouml;rsniv&aring;er (individ- och gruppniv&aring;).

Del 4 behandlar bland annat granskningssamh&auml;llet, dess akt&ouml;rer och konsekvenser p&aring; olika niv&aring;er samt en beskrivning av vad brukarrevision &auml;r och hur den kan genomf&ouml;ras. Den sista delen inneh&aring;ller &auml;ven en summerande diskussion, d&auml;r f&ouml;rfattarna diskuterar f&ouml;r- och nackdelar med uppf&ouml;ljning, utv&auml;rdering och granskning.

Redakt&ouml;rer f&ouml;r boken &auml;r <strong>Bj&ouml;rn Blom</strong>, professor i socialt arbete, <strong>Magnus Larsson</strong>, lektor vid Centrum f&ouml;r skolledarutveckling och <strong>MarieLouise Snellman</strong>, lektor i socialt arbete, samtliga verksamma vid Ume&aring; universitet, samt <strong>Carolina Klockmo</strong> och <strong>Sheila Zimic</strong>, b&aring;da forskare p&aring; FoU-enheten vid Kommunf&ouml;rbundet V&auml;sternorrland. &Ouml;vriga f&ouml;rfattare &auml;r knutna till olika universitet, FoU-enheter och myndigheter.