Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning
Författare | |
---|---|
Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Spiralbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 120 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2024-12-19 |
SAB | Fct |
ISBN | 9789127465541 |
<em>Heja!</em> kan användas från första dagen i skolan, vilket innebär att eleverna inte först behöver ha tillägnat sig ett grundläggande ordförråd på svenska. Läromedlet består av en lärarhandledning och en arbetsbok.
<h3>Arbetsbok</h3>I arbetsboken arbetar eleverna med bokstäverna och ljuden i en strukturerad arbetsgång. Eleverna får:
<ul> <li>koppla bokstav till ljud</li> <li>forma bokstaven</li> <li>läsa och skriva ord</li> <li>läsa och förstå ord och meningar</li> <li>öva uttal.</li> </ul>Bokstäverna presenteras i en ordning som passar nyanlända elever. Det innebär bland annat att språkljud som är vanliga i många av världens språk presenteras tidigt i arbetsboken.
<h3>Lärarhandledning med kopieringsunderlag</h3>Lärarhandledningen innehåller en beskrivning av de teorier som läromedlet lutar sig mot. Tanken är att visa på hur teorierna kan tillämpas metodiskt i undervisningen.
I handledningen finns också en bokstavsgenomgång som beskriver språkljuden och varför de presenteras i en viss ordning. Det finns även tydliga instruktioner till arbetet med arbetsboken. I slutet av handledningen finns kopieringsunderlag som kan användas både före, under och efter arbetet i arbetsboken, bland annat finns bokstavsbrickor som används för att laborera med språkljuden.