Undervisningsutmaningar F-6 : Som en guldgruva för lärardriven didaktisk skolutveckling

Undervisningsutmaningar F-6 : Som en guldgruva för lärardriven didaktisk skolutveckling
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor130
Vikt260 gr
Utgiven2024-03-20
SABEa
ISBN 9789127465213

<em>Vad &auml;r sv&aring;rt att f&aring; v&aring;ra elever att l&auml;ra sig? Varf&ouml;r? Hur kan v&aring;r undervisning utvecklas f&ouml;r att m&ouml;ta utmaningarna?</em>

Med vardagliga undervisningsutmaningar som grund f&ouml;r det kollegiala utvecklingsarbetet finns stor potential att st&auml;rka den gemensamma kunskapsbasen i ett meningsfullt systematiskt kvalitetsarbete.

F&ouml;rfattarna erbjuder h&auml;r t&auml;nkes&auml;tt, konkreta redskap och en stegvis arbetsg&aring;ng f&ouml;r att systematiskt ringa in och ta sig an de &auml;mnesdidaktiska undervisningsutmaningar som uppst&aring;r i klassrummen. I boken lyfts vikten av att l&auml;rare tillsammans identifierar de &auml;mnesdidaktiska utmaningarna och utifr&aring;n dessa finner v&auml;gar att v&auml;ssa undervisningen. Det handlar om att ta avstamp i befintlig kunskap och erfarenhet i ett utvecklingsarbete som b&aring;de kan dra nytta av och utg&ouml;ra utg&aring;ngspunkt f&ouml;r ny &auml;mnesdidaktisk forskning.

<em>Undervisningsutmaningar F&ndash;6</em> v&auml;nder sig till praktiserande eller studerande l&auml;rare och rektorer i F&ndash;6 som vill anl&auml;gga ett granskande f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt till den egna praktiken. Den kan med f&ouml;rdel k&ouml;pas in av en hel skola f&ouml;r att fr&auml;mja det gemensamma l&auml;randet i en skolutveckling som g&ouml;r skillnad.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;&Auml;ntligen finns ett beforskat och v&auml;l utpr&ouml;vat redskap f&ouml;r att utveckla undervisningen! Att systematiskt identifiera utmaningar &ouml;kar m&ouml;jligheterna att finna l&ouml;sningar och kommunicera resultat. S&aring;dan l&auml;rardriven didaktisk utveckling ger upphov till ny forskning och bidrar till att st&auml;rka l&auml;rarprofessionens kunskapsbas!&rdquo;
<strong>Elisabet Nihlfors, professor em. Delansvarig f&ouml;r utvecklingen av ULF (www.ulfavtal.se)</strong>

&rdquo;En fenomenal bok som tar kvalitetsarbete till en helt ny niv&aring;. H&auml;r blir systematik b&aring;de sp&auml;nnande och gripbar. Det handlar om att stanna upp i det som &rdquo;skaver&rdquo;, kartl&auml;gga utmaningar och v&auml;ssa undervisningen. Boken kommer ligga p&aring; ditt nattygsbord men &auml;ven i m&ouml;tesrummet. Vi stannar upp f&ouml;r det vi brinner f&ouml;r &ndash; undervisning och utveckling!&rdquo;
<strong>Anna Wallin, lektor, forskning och utveckling, Enk&ouml;pings kommun</strong>

&rdquo;Den h&auml;r boken ger fantastiska m&ouml;jligheter f&ouml;r l&auml;rare att kollektivt ta sig an de egna och gemensamma undervisningsutmaningarna. Den utg&ouml;r ett professionsst&auml;rkande verktyg att anv&auml;nda f&ouml;r en utveckling utan universall&ouml;sningar &ndash; ett redskap f&ouml;r l&auml;rare att gemensamt analysera och skr&auml;ddarsy sin undervisning. V&auml;lbeh&ouml;vd och inspirerande!&rdquo;
<strong>Petter Enlund, leg. l&auml;rare &aring;k 4&ndash;9</strong>