Att rekonstruera skolor med stöd i forskning : om vägar till likvärdig utbildning

Att rekonstruera skolor med stöd i forskning : om vägar till likvärdig utbildning
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor344
Vikt938 gr
Utgiven2024-09-10
SABEm-c
ISBN 9789127464865

<em>Att rekonstruera skolor med st&ouml;d i forskning &ndash; om v&auml;gar till likv&auml;rdig utbildning</em> behandlar en utmaning som ber&ouml;r alla skolor i samtliga skolformer, n&auml;mligen r&auml;tten till likv&auml;rdig utbildning i skolor som verkar under olika villkor med varierande kapacitet. Denna utmaning kan i sin tur kr&auml;va att skolor rekonstruerar den verksamhet och de arbetss&auml;tt de vurmade f&ouml;r ig&aring;r men som inte l&auml;ngre h&aring;ller.

Antologin belyser likv&auml;rdig utbildning som en systemgenomgripande utmaning och de behov av skolrekonstruktion som den aktualiserar bland skolhuvudm&auml;n, skolledare och undervisande l&auml;rare. F&ouml;r att &aring;stadkomma detta kan man beh&ouml;va bryta invanda m&ouml;nster, ta nya utg&aring;ngspunkter och pr&ouml;va andra v&auml;gar fram&aring;t tillsammans. Boken ger svar p&aring; f&ouml;ljande fr&aring;gor:

&bull; Vad inneb&auml;r utmaningen att f&ouml;rverkliga likv&auml;rdig utbildning, och vad betyder den f&ouml;r skolledare och l&auml;rare?
&bull; Vad m&ouml;jligg&ouml;r f&ouml;r&auml;ndring som inte blir till krusningar p&aring; ytan eller stannar vid tillf&auml;lliga kampanjer?
&bull; Hur kan skolledare verka f&ouml;r likv&auml;rdig utbildning, och vad k&auml;nnetecknar skolledarskap som f&ouml;rm&aring;r att rekonstruera skolor?
&bull; Hur kan l&auml;rare verka f&ouml;r likv&auml;rdig utbildning, och vad kan de g&ouml;ra f&ouml;r att rekonstruera undervisningens inneh&aring;ll och uppl&auml;gg?
&bull; Hur kan barn och elever aktiveras som f&ouml;rb&auml;ttringsagenter f&ouml;r likv&auml;rdig utbildning?

Redakt&ouml;rerna <strong>Niclas R&ouml;nnstr&ouml;m</strong> och <strong>Olof Johansson</strong> har samlat nationellt och internationellt etablerade forskare fr&aring;n olika discipliner med gemensamt intresse f&ouml;r skolf&ouml;rb&auml;ttring, skolledarskap och undervisningsutveckling. <em>Att rekonstruera skolor med st&ouml;d i forskning &ndash; om v&auml;gar till likv&auml;rdig utbildning </em>v&auml;nder sig fr&auml;mst till skolhuvudm&auml;n, skolledare, l&auml;rare, f&ouml;rskolel&auml;rare och andra som har likv&auml;rdig utbildning och skol- och undervisningsutveckling som uppgift, men passar alla som vill f&ouml;rst&aring; utmaningen med att f&ouml;rverkliga likv&auml;rdig utbildning samt skolrekonstruktionens villkor, dynamik och akt&ouml;rer.

<strong>Sagt om boken:
</strong>"Sammantaget resulterar detta i en m&aring;ngsidig, vederh&auml;ftig, l&auml;ttillg&auml;nglig och mycket anv&auml;ndbar handledning inf&ouml;r och under f&ouml;r&auml;ndringsarbetet, tillika v&auml;l l&auml;mpad f&ouml;r b&aring;de sj&auml;lvstudier och studier i grupp. Noggranna referenser och en f&ouml;rfattarpresentation kompletterar."
<strong>Ola Sv&auml;rd, BTJ-h&auml;ftet nr 21, 2024</strong>