Professionsutveckling tillsammans : hur vi lärare lär av varandra

Professionsutveckling tillsammans : hur vi lärare lär av varandra
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor176
Vikt306 gr
Utgiven2024-01-17
SABEmia
ISBN 9789127463769

När undervisningsutvecklingen på en skola blir ett gemensamt lagarbete är det en stark framgångsfaktor. Det kollektiva självförtroendet och de gemensamma referensramarna som skapas vid ett sådant samarbete är enligt metastudier den faktor som mer än någon annan går hand i hand med goda elevresultat.

Det här är en personligt skriven handbok om professionsutveckling som ger baskunskaper, redskap och inspiration både för att delta i och handleda kollegialt lärande. Rikligt med exempel och insikter hämtade från Per Kornhalls gedigna erfarenhet av svensk skolutveckling gör läsningen medryckande om allt från kartläggning, mentorskap och auskultation till metoder och modeller.

<em>Professionsutveckling tillsammans</em> visar hur en organiserad och systematisk utveckling av undervisningen p&aring; b&auml;sta s&auml;tt sker i en gemenskap. F&ouml;r det &auml;r vi l&auml;rare &ndash; tillsammans och med st&ouml;d av rektor, resurser, forskning och bra metoder &ndash; som kan och ska utveckla undervisningen.

Boken v&auml;nder sig till blivande och verksamma l&auml;rare och f&ouml;rskoll&auml;rare. Den kan med f&ouml;rdel anv&auml;ndas inom ramen f&ouml;r det systematiska kvalitetsarbetet och det nationella professionsprogrammet f&ouml;r kompetensutveckling som Skolverket har i uppdrag att f&ouml;resl&aring;.

<strong>Per Kornhall</strong> &auml;r ordf&ouml;rande f&ouml;r L&auml;romedelsf&ouml;rfattarna och ett v&auml;lk&auml;nt namn i skoldebatten. Med rik erfarenhet av det svenska skolsystemet b&aring;de som l&auml;rare, undervisningsr&aring;d vid Skolverket och kommunal skolstrateg &auml;r han &auml;ven f&ouml;rel&auml;sare och f&ouml;rfattare. Kornhall har ocks&aring; arbetat som skolutvecklare b&aring;de f&ouml;r privata och kommunala huvudm&auml;n. D&auml;r har han handlett l&auml;rare, f&ouml;rstel&auml;rare och rektorer som har velat l&auml;ra sig mer om kollegialt l&auml;rande och inte minst om hur man leder s&aring;dana processer.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Kornhall v&auml;gleder effektivt i teorier och f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt s&aring; att skolor kan p&aring;b&ouml;rja genomt&auml;nkta utvecklingsarbeten. Begrepp och modeller f&ouml;rklaras l&auml;ttfattligt och f&ouml;rankras i trov&auml;rdig ny och &auml;ldre forskning. [&hellip;] Att han vill l&auml;rarnas och elevernas b&auml;sta &auml;r tydligt n&auml;r han utg&aring;r fr&aring;n skolvardagen och ser till helheten i resurserna som kr&auml;vs. Den st&ouml;rsta beh&aring;llningen &auml;r paletten av olika modeller f&ouml;r utvecklingsarbete. Kornhall v&auml;gleder i modellerna &ndash; som utan boken vore l&auml;tt att g&aring; vilse bland &ndash; och visar var l&auml;saren kan f&ouml;rdjupa sig. Det &auml;r mycket l&auml;rorikt. Helhetsbetyg: 5/5.&rdquo;
<strong>Camilla H&auml;ggstr&ouml;m Qvist, BTJ-h&auml;ftet nr 6, 2024</strong>

&rdquo;Vill ni f&aring; till ett mer systematiskt samarbete n&auml;r ni utvecklar er undervisning? D&aring; &auml;r detta en perfekt bok f&ouml;r er! Boken rustar l&auml;rarkollegier med inspiration, &ouml;verblick, kunskaper och verktyg f&ouml;r systematisk undervisningsutveckling. Kornhall s&auml;tter ocks&aring; ljuset p&aring; en central, men ofta f&ouml;rbisedd, m&aring;lbild f&ouml;r professionsutveckling: stolta, nyfikna och drivna l&auml;rarkollegier som leds av &ouml;vertygelsen att varenda elev kan undervisas s&aring; de l&auml;r sig!&rdquo;
<strong>Anette Jahnke, dr. Professionspraxis, forskare och projektledare vid Ifous</strong>

&rdquo;Det h&auml;r &auml;r en kraftfull guide f&ouml;r hur skolor kan skapa en l&auml;rande kultur d&auml;r l&auml;rare utvecklas och v&auml;xer i sin yrkesroll. Kornhall visar att det inte finns en universal modell f&ouml;r kollegialt l&auml;rande, utan att varje skola m&aring;ste hitta sin egen v&auml;g. Boken ger nycklarna till att skapa en modell som passar den egna skolan. Den ger ocks&aring; tydliga argument f&ouml;r att huvudm&auml;n och skolledare b&ouml;r organisera verksamheten runt undervisningen och dess utveckling.&rdquo;
<strong>Karin Berg, gymnasiel&auml;rare, Schillerska gymnasiet i G&ouml;teborg</strong>
<strong>Kr&ouml;nik&ouml;r, poddare och bloggare</strong>

&rdquo;Inspirerande l&auml;sning! Boken &auml;r en utm&auml;rkt resurs f&ouml;r att utveckla skolans undervisning. Kornhall intar l&auml;rarens perspektiv, personligt engagerat men ocks&aring; v&auml;l f&ouml;rankrat i forskningen, f&ouml;r att utnyttja kraften i det kollegiala l&auml;randet.&rdquo;
<strong>Daniel Sundberg, professor i pedagogik, Linn&eacute;universitetet</strong>

<strong>Samtal p&aring; Bokm&auml;ssan 2024
</strong>Se g&auml;rna Per Kornhall, Jan H&aring;kansson och Daniel Sundberg i ett samtal inspelat av UR, <a href="https://urplay.se/program/238980-bokmassan-2024-vad-far-larare-att-trivas-och-vaxa-i-sin-yrkesroll">Vad f&aring;r l&auml;rare att trivas och v&auml;xa i sin yrkesroll</a>.