Studiestrategier i högstadiet : för undervisning och lärande

Studiestrategier i högstadiet : för undervisning och lärande
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor200
Vikt452 gr
Utgiven2023-05-16
SABEmiba
ISBN 9789127463448

För att ge eleverna likvärdiga möjligheter till goda studieresultat, välmående och en bra start i gymnasiet behöver vi rusta dem med en rik verktygslåda fylld av studiestrategier. För eleverna handlar det om möjligheten att ta kommandot över sitt eget lärande, kunna välja lämpliga strategier inför olika uppgifter och utmaningar, navigera och hitta vägar att utvecklas.

I den h&auml;r handboken, <em>Studiestrategier i h&ouml;gstadiet</em>, presenteras studiestrategier som &auml;r l&auml;tta att komma i g&aring;ng med, tillsammans med tydliga &ouml;vningar som kan anv&auml;ndas inom alla &auml;mnen. Undervisningen syftar till att stegvis utveckla elevernas sj&auml;lvreglering, vilket inneb&auml;r att tr&auml;na eleverna i att ta ansvar f&ouml;r sin egen l&auml;rprocess &ndash; genom att s&auml;tta upp m&aring;l, planera, organisera, genomf&ouml;ra och utv&auml;rdera sitt l&auml;rande. Att utveckla detta tar tid och arbetet beh&ouml;ver integreras i den ordinarie undervisningen, s&aring; att eleverna b&aring;de f&aring;r st&ouml;d genom exempel p&aring; hur strategierna kan anv&auml;ndas och uppgifter att sj&auml;lva &ouml;va p&aring;.

Ett aktivt arbete med studiestrategier bidrar till en inkluderande och tillg&auml;nglig l&auml;rmilj&ouml;, vilket minskar behovet av st&ouml;dinsatser p&aring; individniv&aring;. Det h&auml;r &auml;r en bok till alla er h&ouml;gstadiel&auml;rare, speciall&auml;rare, specialpedagoger, skolledare, studie- och yrkesv&auml;gledare som tillsammans vill bidra till att skapa en skola f&ouml;r alla. Som st&ouml;d f&ouml;r den gemensamma professionsutvecklingen finns diskussionsfr&aring;gor, f&ouml;rslag p&aring; arbetsmetoder och en workshop f&ouml;r implementering.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Det h&auml;r &auml;r en inspirerande handbok. Du kan sl&aring; upp vilken sida som helst och k&auml;nna en &ouml;nskan att prova det som beskrivs. Alla elever, oavsett st&ouml;dbehovsgrad, kan n&aring; b&auml;ttre studieresultat och sj&auml;lvf&ouml;rst&aring;else genom att vi vuxna i klassrummet och i hemmen tydligg&ouml;r metakognitiva studiestrategier. S&aring;dana verktyg &auml;r Dianas bok full av!&rdquo;
<strong>Tina Trollefur, specialpedagog Magelungen Gymnasium, G&ouml;teborg</strong>

&rdquo;Diana Storvik &auml;r unik. Med kvalificerad expertkunskap och tr&auml;ffs&auml;kra studiestrategier bygger hon vidare p&aring; de kunskaper som redan finns i klassrummet. Hon f&ouml;rst&aring;r l&auml;rares och elevers behov b&auml;ttre &auml;n n&aring;gon annan och dessa hands-on-verktyg kan verkligen katalysera b&aring;de undervisning och l&auml;rande.&rdquo;
<strong>Magdalena Berger, specialpedagog och speciall&auml;rare, utbildare, handledare och f&ouml;rfattare</strong>

&rdquo;Inneh&aring;llet i Studiestrategier i h&ouml;gstadiet &auml;r v&auml;lstrukturerat och tappar aldrig sitt fokus p&aring; h&ouml;gstadievardagen, som &auml;r avg&ouml;rande f&ouml;r elevens (studie-)framtid. [...] Bokens styrka &auml;r dess tydlighet, och &auml;ven om den inneh&aring;ller teoretiska metaresonemang f&ouml;rloras aldrig det fokus p&aring; elevvardag, elevutveckling och elevh&auml;lsa som f&ouml;rfattaren sj&auml;lv framh&aring;ller som v&auml;sentligt.&rdquo;
<strong>Michael Economou, BTJ, 2023</strong>