Positivt beteendestöd i förskolan

Positivt beteendestöd i förskolan
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor288
Vikt722 gr
Utgiven2023-09-07
SABEab.01
ISBN 9789127461895

Vad är det som får en barngrupp att bli harmonisk – med god stämning och fungerande samspel där barnen mår bra, utvecklas och lär sig? Och hur kan vi förstå vad det är för omständigheter som spelar in när problem uppstår kring enskilda barn eller i barngruppen?

Positivt beteendestöd (PBS) är ett förebyggande förhållningssätt där man använder sig av de kunskaper som finns om barns utveckling, lärande och omsorgsbehov för att på ett systematiskt sätt utforma en trygg och förutsägbar lärmiljö som främjar utveckling, lärande och välbefinnande.

I <em>Positivt beteendest&ouml;d i f&ouml;rskolan &ndash; f&ouml;r l&auml;rande, lek och livskvalitet</em> ges en god &ouml;verblick &ouml;ver hur det evidensbaserade f&ouml;rh&aring;llningss&auml;ttet kan anv&auml;ndas i f&ouml;rskolan. Boken inneh&aring;ller aktivitetsrutor som kan anv&auml;ndas f&ouml;r kollegialt l&auml;rande, och ger konkreta verktyg f&ouml;r personalen i f&ouml;rskolan att utveckla sitt arbetss&auml;tt b&aring;de p&aring; gruppniv&aring; och kring enskilda barn.

<strong>Boken best&aring;r av tre delar</strong>:
Del 1 ger en &ouml;versiktlig beskrivning av den teoretiska grunden, i form av utvecklingspsykologi och inl&auml;rningspsykologi, som PBS-modellen vilar p&aring;.

Del 2 handlar om hur man med hj&auml;lp av PBS som organisatorisk modell kan skapa en omsorgs- och inl&auml;rningsmilj&ouml; som fr&auml;mjar alla barns socioemotionella utveckling i f&ouml;rskolan.

Del 3 behandlar arbetet med de barn f&ouml;r vilka f&ouml;rskolans ordinarie pedagogiska f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt och bem&ouml;tande inte &auml;r tillr&auml;ckligt, utan som beh&ouml;ver mer st&ouml;d i sin utveckling. Metoder f&ouml;r kartl&auml;ggning liksom olika typer av &aring;tg&auml;rder f&ouml;r att f&ouml;rebygga och hantera krissituationer samt st&ouml;tta dessa barns utveckling och l&auml;rande p&aring; l&aring;ng sikt beskrivs.

<em>Positivt beteendest&ouml;d i f&ouml;rskolan </em>riktar sig till alla som arbetar inom f&ouml;rskolan, s&aring;som f&ouml;rskoll&auml;rare, barnsk&ouml;tare, chefer, rektorer och pedagogiska utvecklingsledare, liksom till studerande inom omr&aring;det. Den kan ocks&aring; med f&ouml;rdel l&auml;sas av personer som har en mer indirekt st&ouml;dfunktion i f&ouml;rh&aring;llande till f&ouml;rskolans personal, till exempel f&ouml;rskolepsykologer och specialpedagoger, liksom av personal och pedagoger som arbetar med de yngsta barnen i grundskolan.

<div class="epi-contentfragment">Avdelare med linje M</div>

<strong>Peter Karlsson</strong> &auml;r leg. psykolog och specialist inom pedagogisk psykologi. Peter har l&aring;ng erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar med utmanande beteenden och psykisk oh&auml;lsa, bland annat inom f&ouml;rskolan och skolan. Idag &auml;r Peter verksam i det egna f&ouml;retaget Besiva, d&auml;r han arbetar med handledning, utbildning samt organisations- och implementeringsst&ouml;d till verksamheter som vill arbeta med positivt beteendest&ouml;d, b&aring;de f&ouml;r att st&ouml;tta enskilda barn och ungdomar med omfattande behov och som ett organisations&ouml;vergripande f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt.

<strong>Eva Thormann</strong> &auml;r leg. psykolog och verksam som psykolog i f&ouml;rskolan d&auml;r hon arbetar med att sprida positivt beteendest&ouml;d p&aring; individ-, grupp- och organisationsniv&aring; genom utbildning, handledning och konsultation till pedagoger och ledning. Hon har m&aring;ng&aring;rig erfarenhet av att, i samarbete med barn, familjer och personal, arbeta f&ouml;r att minska problemskapande beteenden och fr&auml;mja psykisk h&auml;lsa och l&auml;rande.