Det oumbärliga klassrummet : en framställning på kognitionsvetenskaplig grund

Det oumbärliga klassrummet : en framställning på kognitionsvetenskaplig grund
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatFlexband
SpråkSvenska
Antal sidor304
Vikt614 gr
Utgiven2024-06-03
SABEaac
ISBN 9789127461888

<em>Det oumb&auml;rliga klassrummet &ndash; en framst&auml;llning p&aring; kognitionsvetenskaplig grund</em> &auml;r en bok med grundskolans klassrum, elever och l&auml;rare i fokus. Det &auml;r ocks&aring; en bok om vilka former av kunnande som &auml;r n&ouml;dv&auml;ndiga att en ung m&auml;nniska f&aring;r med sig fr&aring;n skolan.

Framst&auml;llningen har kognitionsvetenskaplig grund och f&ouml;rh&aring;ller sig genomg&aring;ende till grundskolans syfte: att st&ouml;dja barn och unga i deras vuxenblivande s&aring; att de kan v&auml;xa upp till kunniga, sj&auml;lvst&auml;ndiga och ansvarstagande individer i ett demokratiskt samh&auml;lle. Om vi v&auml;rnar om att alla unga ska ges denna m&ouml;jlighet &auml;r det l&auml;rarledda klassrummet, som en social och fysisk plats, oumb&auml;rligt.

Boken utg&aring;r fr&aring;n befintlig kunskap om hur man kan st&ouml;tta elever att er&ouml;vra grundl&auml;ggande och v&auml;sentliga former av kunnande &ndash; allt mot bakgrund av vuxenv&auml;rldens ansvar f&ouml;r barn och unga, skolans kompensatoriska och emancipatoriska uppdrag samt vikten av en stabil empirisk grund f&ouml;r det som sker i v&aring;ra klassrum. Varje kapitel i boken avslutas med en kort sammanfattning och en lista p&aring; saker du som l&auml;rare kan t&auml;nka p&aring;. <em>Det oumb&auml;rliga klassrummet &ndash; en framst&auml;llning p&aring; kognitionsvetenskaplig grund</em> &auml;r viktig l&auml;sning f&ouml;r alla i skolans v&auml;rld: l&auml;rare och l&auml;rarstudenter inom grundskolan, l&auml;rarutbildare, studenter och forskare i &auml;mnen som r&ouml;r skola, undervisning och l&auml;rande samt skolledare och beslutsfattare.

&rdquo;I grundskolans sammanhang b&ouml;r man vara restriktiv med alla former av genv&auml;gar till att producera saker innan eleverna f&aring;tt rikligt med chanser att utveckla sina egna, sj&auml;lvst&auml;ndiga kunnanden. Grundskolan beh&ouml;ver d&auml;rf&ouml;r i f&ouml;rsta hand ge utrymme, mycket utrymme, f&ouml;r elevers eget, sj&auml;lvst&auml;ndiga skrivande: att skriva &auml;r att t&auml;nka &ndash; och att t&auml;nka &auml;r att l&auml;ra. Byggstenarna och hantverkskunnandet, som detta handlar om, kan inte hoppas &ouml;ver.&rdquo;
<strong>(ur kapitel 15)</strong>

<strong>Agneta Gulz</strong> &auml;r professor i kognitionsvetenskap med inriktning mot l&auml;rande och undervisning vid Lunds universitet. Tillsammans med Magnus Haake leder hon forskargruppen Educational Technology Group, som arbetar med klassrumsorienterad forskning i samverkan med l&auml;rare och elever.

<strong>Magnus Haake</strong> &auml;r docent i kognitionsvetenskap med inriktning mot l&auml;rande och undervisning vid Lunds universitet. Tillsammans med Agneta Gulz leder han forskargruppen Educational Technology Group, som arbetar med klassrumsorienterad forskning i samverkan med l&auml;rare och elever.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Framst&auml;llningen t&auml;cker brett l&auml;randets fundament f&ouml;r att unga ska bli sj&auml;lvst&auml;ndiga, ansvarstagande och bevara demokratin. [...] Boken provocerar s&auml;kerligen vissa, men fr&auml;mst betonar f&ouml;rfattarna att skolan beh&ouml;ver l&auml;rare som undervisar med utg&aring;ngspunkt i vetenskap i allm&auml;nhet, och utifr&aring;n hur unga fungerar kognitivt i synnerhet, liksom vad unga beh&ouml;ver nu och i framtiden. Texten ger l&auml;raren som kunskapsf&ouml;rmedlare uppr&auml;ttelse.&rdquo;
<strong>Camilla H&auml;ggstr&ouml;m Qvist, BTJ-h&auml;ftet nr 14, 2024

</strong>

<h3>R&ouml;ster fr&aring;n skolprofiler och l&auml;rare i sociala medier:&nbsp;</h3>

"Det oumb&auml;rliga klassrummet &auml;r en absolut m&aring;ste-l&auml;sning f&ouml;r alla l&auml;rare, rektorer, huvudm&auml;n och skolpolitiker! Om inte den h&auml;r boken kommer in p&aring; l&auml;rarutbildningarna b&ouml;r de l&auml;ggas ner. En litter&auml;r p&auml;rla p&aring; kognitionsvetenskaplig grund &ndash; till l&auml;randets och skolans &auml;ra!"

&rdquo;Magnus Haakes och Agneta Gulz FANTASTISKA bok M&Aring;STE in p&aring; alla l&auml;rarutbildningars litteraturlistor. Politiker, l&auml;rarutbildare och pedagogikforskare, detta &auml;r v&auml;gen fram&aring;t f&ouml;r svensk skola! Den beskriver ALLT som beh&ouml;vs!"

"Jag kan s&auml;ga att denna bok l&auml;rde mig mer om inl&auml;rning och elevers l&auml;rande &auml;n vad jag fick p&aring; hela l&auml;rarutbildningens 4,5 &aring;r. Denna bok m&aring;ste bli given kurslitteratur p&aring; alla l&auml;rarutbildningar i framtiden. Detta f&ouml;r att s&auml;kra elevers framtida utbildning och nya l&auml;rares kompetens."

"Denna bok fyller mig med hopp och jag blir alldeles lycklig av allt klokt som st&aring;r i den."

"Denna bok g&aring;r steg f&ouml;r steg tydligt igenom vad som &auml;r vetenskap samt vad som funkar och inte funkar i skolan. Detta &auml;r en bok jag hoppas att alla l&auml;rarstudenter f&aring;r l&auml;sa. Tack Agneta Gulz och Magnus Haake f&ouml;r denna l&auml;supplevelse!"

"All kompetensutveckling som beh&ouml;vs och som borde ses som obligatorisk l&auml;sning p&aring; alla skolor i Sverige."&nbsp;

"Inom kort kommer min skola att f&aring; en ny rektor. Det f&ouml;rsta jag kommer att be om &auml;r att alla i kollegiet, i fortbildningssyfte, ska f&aring; m&ouml;jlighet att l&auml;sa den h&auml;r, f&ouml;ljt av gemensamma diskussioner. DET hade jag kunnat t&auml;nka mig att avs&auml;tta konferenstid till."

&nbsp;