Samtalsmetoder i förskolan : Förstå och nå fram till barnen

Samtalsmetoder i förskolan : Förstå och nå fram till barnen
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor240
Vikt180 gr
Utgiven2024-02-15
ISBN 9789127461642

I den här boken får du redskap att kommunicera med alla barn i din grupp – inte minst de som av olika anledningar ofta krockar med vardagen.

Här beskrivs enkla men kraftfulla metoder som underlättar samtal och är ett stöd i vardagen när du till exempel ska förklara något, ge instruktioner eller lösa konflikter. De kan också användas när du vill hjälpa barnen att förstå ett sammanhang eller uttrycka sina känslor och tankar.

Exempel på metoder:
• Figurer
• Samtalsmatta
• Sociala berättelser
• Skalor
• Ritprat
• Seriesamtal

<em>Samtalsmetoder i f&ouml;rskolan</em> v&auml;nder sig till all pedagogisk personal i f&ouml;rskolan som vill hitta nya v&auml;gar att f&ouml;rst&aring; och n&aring; fram till s&aring; v&auml;l individ som grupp. Med f&ouml;rb&auml;ttrad kommunikation f&aring;r barnen st&ouml;d i att utvecklas i det sociala samspelet, tillsammans med en st&auml;rkt k&auml;nsla av tillh&ouml;righet och sj&auml;lvst&auml;ndighet.

Uppt&auml;ck kraften i kommunikation med st&ouml;d av visuella redskap och ber&auml;ttelser. Barns r&ouml;ster beh&ouml;ver bli h&ouml;rda!

F&ouml;rfattarna har gedigen erfarenhet av arbete med inriktning mot neuropsykiatriska funktionsneds&auml;ttningar d&auml;r tydligg&ouml;rande pedagogik och l&aring;gaffektivt bem&ouml;tande &auml;r centrala inslag. De utbildar, handleder och coachar pedagoger, barn och f&ouml;r&auml;ldrar.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Det h&auml;r &auml;r en efterl&auml;ngtad metodbok med stor igenk&auml;nningsfaktor som &auml;r l&auml;ttanv&auml;nd och applicerbar p&aring; en g&aring;ng i f&ouml;rskolorna. Med hj&auml;lp av dessa metoder som verktyg i samtal och kommunikation, kommer det skapas f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r alla v&aring;ra barn, oavsett variationssv&aring;righeter. Detta &auml;r en av de viktigaste b&ouml;ckerna att ha tillg&auml;nglig p&aring; varje f&ouml;rskola fr&aring;n norr till s&ouml;der.&rdquo;
<strong>Lisa Nordenst&aring;hl </strong>
<strong>VD/Rektor/F&ouml;rskoll&auml;rare, T&auml;bygl&auml;ntans F&ouml;rskolor</strong>

&rdquo;Med ett enkelt spr&aring;k och tydliga exempel m&ouml;jligg&ouml;r denna bok f&ouml;r all f&ouml;rskolepersonal, oavsett utbildning och erfarenhet, att ta till sig inneh&aring;llet. Boken f&ouml;rklarar varf&ouml;r samtalsmetoderna beh&ouml;vs och vilken barnsyn som ligger bakom. Metodkapitlen &auml;r briljanta, s&aring; inspirerande, konkreta och l&auml;tta att komma i g&aring;ng med. Samtalsmetoderna ger ett betydelsefullt komplement till det l&aring;gaffektiva f&ouml;r h&aring;llningss&auml;ttet.&rdquo;
<strong>Magdalena Johansson </strong>
<strong>F&ouml;rskoll&auml;rare, Vasaskolan Djursholm</strong>

&rdquo;<em>Samtalsmetoder i f&ouml;rskolan</em> &auml;r en mycket bra handbok f&ouml;r den som vill l&auml;ra sig olika samtalsmetoder och att samtala med hj&auml;lp av st&ouml;d. [...] Boken kr&auml;ver inte n&aring;gra f&ouml;rkunskaper utan det &auml;r bara att s&auml;tta ig&aring;ng tillsammans med barn
och arbetsgrupp.&rdquo;
<strong>Therese Nordholm, BTJ-h&auml;ftet nr 8, 2024</strong>