Vetenskapliga teorier för lärare Digital
Författare | |
---|---|
Förlag | Natur & Kultur Digital |
Genre | Pedagogik |
Format | Ebok (nedladdning & online) |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2022-05-09 |
SAB | Ea:d |
ISBN | 9789127460683 |
Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.
Kursboken <em>Vetenskapliga teorier för lärare</em> riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan med fördel även läsas av verksamma lärare och VFU-handledare. Teorier är redskap både för vetenskaplig kunskapsproduktion och för att tolka och förstå såväl kunskaper som egna erfarenheter. På så sätt är teoretiskt kunnande en väsentlig del i det som lärare i en utbildning som ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet behöver erövra.
Antologin <em>Vetenskapliga teorier för lärare</em> beskriver en bred palett av teorier och perspektiv från olika kunskapsdiscipliner, däribland sociologiska, psykologiska, didaktiska, pedagogiska och naturvetenskapliga kunskapsområden. Boken diskuterar också hur vetenskap kan läsas och förstås i ett kapitel som behandlar vetenskaplig läskunnighet.
Bokens innehåll ger både en överblick och fördjupande kunskaper i en mängd vetenskapliga teorier och perspektiv och utgör därför en bas i den utbildningsvetenskapliga kärnan, gemensam för alla blivande lärare i Sverige.
<strong>Margareta Serder</strong> är fil dr i naturvetenskapernas didaktik och <strong>Anna Jobér</strong> är fil dr i pedagogik. Båda är verksamma som universitetslektorer i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. De har mångårig erfarenhet av arbete som lärare, lärarutbildare och fortbildare.