Svenska som andraspråk : för vilka och hur kan undervisningen organiseras?

Svenska som andraspråk : för vilka och hur kan undervisningen organiseras?
Serie Lärpocket
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor88
Vikt122 gr
Utgiven2020-06-26
SABEabf-c
ISBN 9789127458628
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Det är många lärare och skolledare som har frågor om ämnet svenska som andraspråk, ofta eftersom skolans styrdokument inte är särskilt tydliga. Den här boken är ett stöd i arbetet med att utveckla organisationen av, och undervisningen i, svenska som andraspråk i grundskolan.

 I boken svarar författaren på bland annat följande frågor:

<ul> <li>Vilka elever ska f&aring; undervisning i svenska som andraspr&aring;k?</li> <li>Hur kan undervisningen i svenska som andraspr&aring;k organiseras?</li> <li>Hur bed&ouml;mer man om en elev ska l&auml;sa svenska som andraspr&aring;k?</li> <li>Hur uppr&auml;ttar man rutiner f&ouml;r &auml;mnet svenska som andraspr&aring;k?</li> </ul>

Boken v&auml;nder sig fr&auml;mst till huvudm&auml;n, skolledare och rektorer, men kan med f&ouml;rtj&auml;nst &auml;ven l&auml;sas av klass- och &auml;mnesl&auml;rare som har flerspr&aring;kiga elever i sina klassrum men undervisar i andra &auml;mnen &auml;n svenska som andraspr&aring;k.

&nbsp;

<blockquote>

Boken &auml;r verksamhetsn&auml;ra men inte undervisningsn&auml;ra, ett gediget tillskott i debatten. Betyg 4.&nbsp;

BTJ-h&auml;ftet nr 17, 2020.

</blockquote>