Svenska som andraspråk : för vilka och hur kan undervisningen organiseras?
Serie | Lärpocket |
---|---|
Författare | |
Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 88 |
Vikt | 122 gr |
Utgiven | 2020-06-26 |
SAB | Eabf-c |
ISBN | 9789127458628 |
Det är många lärare och skolledare som har frågor om ämnet svenska som andraspråk, ofta eftersom skolans styrdokument inte är särskilt tydliga. Den här boken är ett stöd i arbetet med att utveckla organisationen av, och undervisningen i, svenska som andraspråk i grundskolan.
I boken svarar författaren på bland annat följande frågor:
<ul> <li>Vilka elever ska få undervisning i svenska som andraspråk?</li> <li>Hur kan undervisningen i svenska som andraspråk organiseras?</li> <li>Hur bedömer man om en elev ska läsa svenska som andraspråk?</li> <li>Hur upprättar man rutiner för ämnet svenska som andraspråk?</li> </ul>Boken vänder sig främst till huvudmän, skolledare och rektorer, men kan med förtjänst även läsas av klass- och ämneslärare som har flerspråkiga elever i sina klassrum men undervisar i andra ämnen än svenska som andraspråk.
<blockquote>Boken är verksamhetsnära men inte undervisningsnära, ett gediget tillskott i debatten. Betyg 4.
BTJ-häftet nr 17, 2020.
</blockquote>