Stella Teknik 7-9
Författare | |
---|---|
Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
Genre | Teknik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 264 |
Vikt | 910 gr |
Utgiven | 2022-01-17 |
SAB | Ta |
ISBN | 9789127458574 |
Varje komponent i serien har en struktur som stöttar läraren i undervisningen där kapitelordningen fungerar som en arbetsgång från 7:an till 9:an.
Varje kapitel är indelat i avsnitt där varje avsnitt motsvarar cirka en veckas arbete. Avsnitten börjar med lärandemål och ämnesspecifika begrepp och avslutas med olika typer av elevuppgifter.
<h3>Språkutvecklande</h3>Faktatexterna stödjer ett språkutvecklande arbetssätt. Alla rubriker förklarar innehållet i efterföljande stycke. Ämnesspecifika och ämnesneutrala ord förklaras löpande i brödtexten. På varje uppslag finns även instuderingsfrågor för att hjälpa eleverna att läsa texten.
<h3>Elevuppgifter</h3>I slutet av varje avsnitt finns uppgifter med tydlig koppling till kursplanens målpunkter i syftet. Varje kapitel innehåller även ett antal större undersökningar och projekt som även dom är tydligt kopplade till den aktuella målpunkten i syftet.
<em>Stella Biologi</em> utkommer VT 2023.
<em>Stella Fysik</em> utkommer VT 2023.
<em>Stella Kemi</em> utkommer VT 2024.
<em>Stella Teknik 7-9</em> är ett helt nytt läromedel med teknikutveckling, konstruktion och design i fokus. Läromedlet är skrivet för de nya kursplanerna 2021 och tar sikte på teknikämnets tre målpunkter i syftet: att utveckla förmåga att reflektera över teknikval och dess påverkan, att utveckla kunskaper om hur tekniska lösningar fungerar och att utveckla förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.
<h3>Struktur och innehåll</h3><em>Stella Teknik 7-9</em> har en struktur som är lätt att förstå och som stöttar läraren i undervisningen där ordningen på de sex kapitlen är tänkta som en arbetsgång från 7an till 9an:
1. Teknik som är hållfast, beständig och stabil
<span >2. Design, teknikutvecklingsarbete och ritningar
</span><span >3. Styra och reglera med teknik
</span><span >4. Kommunicera med teknik
</span>5. Tekniska system
6. Teknik, människa, samhälle och miljö
Varje kapitel är uppdelat i avsnitt där varje avsnitt motsvarar ungefär en veckas arbete. Avsnitten börjar med <a href="https://www.nok.se/link/75b8a130b9f54de5963a4e7c085316bf.aspx" target="_blank" rel="noopener">lärandemål och ämnesspecifika begrepp</a> och avslutas med olika typer av elevuppgifter.
<h3>Språkutvecklande</h3>Ett stort arbete har lagts på att skapa en framställning som är tillgänglig även för mindre lässtarka elever och som stödjer ett språkutvecklande arbete. Alla rubriker förklarar innehållet i efterföljande stycke. Ämnesspecifika och ämnesneutrala ord förklaras löpande i brödtexten. På varje uppslag finns <a href="https://www.nok.se/link/4b0c5935be7942e589f4174b9eb9e22b.aspx" target="_blank" rel="noopener">även instuderingsfrågor</a> för att hjälpa eleverna att läsa texten.
<h3>Tydliga förklaringsmodeller</h3>I läromedlet har stor vikt lagts vid att förklara hur de ingående delarna i tekniska system samverkar. I dessa förklaringsmodeller används korta textrutor som är kopplade till tydliga illustrationer. Det kan till exempel vara en förklaring av hur det <a href="https://www.nok.se/link/4b0c5935be7942e589f4174b9eb9e22b.aspx" target="_blank" rel="noopener">tekniska systemet med att ringa med en mobiltelefon fungerar</a>.
<h3>Elevuppgifter</h3>I slutet av varje avsnitt finns <a href="https://www.nok.se/link/a743d8e3f8cf46c29dda638abf706ad6.aspx" target="_blank" rel="noopener">tre olika typer av uppgifter</a> som kopplas till kursplanen enligt detta:
<ul> <li>Förklara hur delar samverkar i tekniska lösningar</li> <li>Beskriva hur tekniken förändrats</li> <li>Resonera om konsekvenser av teknikval</li> </ul> <h3>Projekt</h3>
Varje kapitel innehåller även <a href="https://www.nok.se/link/d7d271c5f2cc40b99b5c2a86829121d0.aspx" target="_top">tre större projekt</a> som är kopplade till kursplanens skrivning om ett teknikutvecklingsarbetes olika faser: Behov, Undersökning av olika lösningar, Krav på funktioner, Förslag på lösning, Konstruktion, Utprövning och Utvärdering. Steg för steg hjälper läromedlet eleverna genom teknikutvecklingsarbetets olika faser dels med faktatexter och även i de projekt där eleverna själva får arbeta med teknikutveckling och konstruktion.
<h3>Digitala verktyg</h3>Med Teknik för högstadiet vill vi visa på möjligheterna med digitala verktyg i undervisningen. Här kommer ni att hitta instruktioner, arbetsuppgifter och <a href="https://www.nok.se/link/58623101cbc84c36929b3bfa889dd6bc.aspx" target="_blank" rel="noopener">förslag på projekt som utnyttjar bland annat CAD och Microbit</a>.