Jag kommer ihåg

Jag kommer ihåg
Författare
Förlag Natur & Kultur Allmänlitteratur
GenreSvenska berättare
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor167
Vikt285 gr
Utgiven2022-11-18
SABHc
ISBN 9789127177178
<blockquote>

Genialt i sin enkelhet.

<em>J&ouml;nk&ouml;pings-Posten</em>

Jag l&auml;ser girigt, d&ouml;rrar &ouml;ppnas till min barndom; smaker, k&auml;nslor och detaljer kommer tillbaka ur minnesdimmorna. Och k&auml;nner en stor tacksamhet till Peter Englund som ger mig delar av min uppv&auml;xt tillbaka.

<em>Tara</em>

Ett lyckat experiment ... Den &ouml;verraskar och inspirerar.

<em>Dala-Demokraten</em>

&nbsp;... ett slags meditativ katalysator f&ouml;r gl&ouml;mda minnen. Det &auml;r s&auml;llsamt. Jag rekommenderar er att pr&ouml;va.

<em>Tidningen Vi</em>

Det som vid hastigt p&aring;seende kan te sig busenkelt, som att minnas doften av knallpulver, visar sig efter hand vara ett h&aring;rt arbete, en trappa ner, under golvet.

<em>Svenska Dagbladet</em>

</blockquote>

Peter Englund har i &aring;tskilliga verk f&ouml;rs&ouml;kt skildra det stora genom det lilla, helheten genom delen. I <em>Jag kommer ih&aring;g</em> har han f&ouml;r f&ouml;rsta g&aring;ngen valt sig sj&auml;lv som studieobjekt. Fritt associerande har han nedtecknat och listat minnesfragment fr&aring;n sin barndom - sk&auml;rvor som i sig inte &auml;r vidare m&auml;rkv&auml;rdiga men som delas med m&aring;nga andra som ocks&aring; v&auml;xte upp i rekord&aring;rens Sverige, sk&auml;rvor av det slag som aldrig f&aring;r plats i den Stora historien och ofta inte ens i sj&auml;lvbiografiska ber&auml;ttelser men som likafullt dr&ouml;jer kvar i l&aring;ngtidsminnet.

<em>Jag kommer ih&aring;g</em> &auml;r inte bara ett ovanligt minnesexperiment, men ocks&aring; en bok som i sin planl&ouml;sa &ouml;ppenhet inbjuder l&auml;saren till egna h&aring;gkomster och reflektioner.

<strong>Peter Englund</strong> &auml;r filosofie doktor och professor. Han debuterade 1988 med <em>Poltava</em> och har sedan dess skrivit tio b&ouml;cker om svensk och internationell historia, senast <em>Stridens sk&ouml;nhet och sorg</em>. Han &auml;r sedan 2002 ledamot av Svenska Akademien och var 2009-2015 dess st&auml;ndige sekreterare.

<blockquote>

Det &auml;r n&aring;got med den h&auml;r bokens form - liksom med dess f&ouml;rebilder Joe Brainards I remember och Georges Perecs Jag minns - som n&auml;stan tvingar l&auml;saren att b&ouml;rja lista sina egna minnen och upplevelser i liknande korta fragment. Det &auml;r en form som &auml;r s&aring; till&aring;tande, s&aring; till intet f&ouml;rpliktigande, att den v&auml;cker minneslust genom sin blotta existens ... intressant p&aring; riktigt blir Jag kommer ih&aring;g f&ouml;rst n&auml;r man l&auml;ser den i relation till Peter Englunds vanliga &auml;mbete som historiker. Tanken p&aring; att &auml;ven de mest triviala barndomsmark&ouml;rer har ett historiskt v&auml;rde. F&ouml;r vad &auml;r skillnaden mellan minne och det vi kallar historia? Och n&auml;r blir det historia av v&aring;r kollektiva minnesbank? &Auml;r det f&ouml;rst n&auml;r alla vi som minns p&aring; riktigt &auml;r borta? Peter Englunds bok m&aring; framst&aring; som bagatellartad, om &auml;n sympatisk, men de tankar den s&auml;tter ig&aring;ng &auml;r l&aring;ngtifr&aring;n oviktiga.

<em>Annina Rabe, SR Kulturnytt</em>

L&auml;sarens lust att sj&auml;lv formulera och sortera barndomsminnen infinner sig redan under den f&ouml;rsta punkten ... Vad f&aring;r vi f&ouml;r bild av denna barndom i rekord&aring;rens Sverige? Yngre l&auml;sare kommer att f&aring; livfulla inblickar i standardh&ouml;jningen. I familjen Englunds hyreshus delar man &auml;nnu badrum i k&auml;llaren, och familjen badar varje vecka. Pappa Englund, en ganska ung man, har l&ouml;st&auml;nder. Ett starkt minne &auml;r nr.287 n&auml;r pappa tappar sina l&ouml;st&auml;nder p&aring; den djupaste avdelningen p&aring; badhuset, och Englunds bror Mats &aring;terfinner dem. Dessa minnen doftar av &auml;ldre tider, och visar att tiden alltid g&aring;r omlott. Vi &auml;r produkter av m&aring;nga tider, inte bara de mediala sj&auml;lvbildernas epok ...&nbsp; Mitt best&aring;ende minne av boken &auml;r ett portr&auml;tt av en &auml;lskad far. I minne nr 104 minns Peter 'vilken mjuk r&ouml;st min pappa brukade n&auml;r han v&auml;ckte mig, och att han ofta gjorde det som om d&auml;r fanns ett val: Klockan &auml;r sju vill du vakna?'

<em>Ulrika Knutson, Upsala Nya Tidning</em>

Det handlar om igenk&auml;nning, om det gemensamma, inte det specifika. Ett minne f&ouml;der n&auml;sta, skinnet p&aring; den kokta mj&ouml;lken leder tanken till den skivade falukorven p&aring; mackan och kn&auml;ckebr&ouml;dets rikemanssida. Englund minns och vi med honom.

<em>Ingrid Elam, Dagens Nyheter</em>

Uppl&auml;gget &auml;r genialt i sin enkelhet. En till tre meningar, kanske n&aring;gon till, per minne. Passande f&ouml;r en blogg, men fungerar det att bl&aring;sa upp till bokform? Svaret &auml;r ja ... Att stapla 658 h&aring;gkomster p&aring; varandra l&aring;ter f&ouml;r tunt f&ouml;r att utg&ouml;ra en bok, men Peter Englund visar att han beh&auml;rskar kort sagt alla tekniker som finns f&ouml;r att &auml;nd&aring; f&aring; det att fungera ... Peter Englund g&ouml;r kort sagt vad han kan med formatet. Han g&ouml;r det bra. Boken blir angel&auml;gen, men inte f&ouml;r att den s&auml;ger s&aring; mycket om Sveriges samtidshistoria, utan mer f&ouml;r att den s&auml;ger n&aring;got om hur det &auml;r att v&auml;xa upp ...Vid sidan av skildringen av vad det inneb&auml;r att v&auml;xa upp ligger bokens stora f&ouml;rtj&auml;nst i dess enkla form, som uppmanar l&auml;sarna att t&auml;nka kring sin egen livshistoria ... Man beh&ouml;ver inte beh&auml;rska alla skrivtekniska knep f&ouml;r att skriva sin egen livshistoria efter liknande modell. I b&auml;sta fall ser vi med den h&auml;r boken en mikrohistorisk folkr&ouml;relse i vardande.

<em>Carl-Johan Svensson, J&ouml;nk&ouml;pings-Posten</em>

Jag l&auml;ser girigt, d&ouml;rrar &ouml;ppnas till min barndom; smaker, k&auml;nslor och detaljer kommer tillbaka ur minnesdimmorna. Och k&auml;nner en stor tacksamhet till Peter Englund som ger mig delar av min uppv&auml;xt tillbaka.

<em>Kerstin Serne&ouml;, Tara</em>

Doften av bruna b&ouml;nor i all &auml;ra, eller l&auml;ttflyktigt plastlim till flygplansmodeller; mitt utm&auml;rkta hum&ouml;r stod nu ingenstans att finna, f&ouml;r visst mindes ocks&aring; jag allt det d&auml;r som g&ouml;r att varje ung vuxen borde f&aring; medalj f&ouml;r att ha lyckats komma igenom detta tr&ouml;stl&ouml;sa tr&auml;ningsl&auml;ger som barndom l&auml;tt utvecklas till. Maktl&ouml;sheten. Den man sedan &auml;gnar livet &aring;t att h&aring;lla st&aring;ngen, i b&auml;sta fall ... Jag kommer ih&aring;g hade nu f&ouml;rvandlats till en motst&aring;ndshandling, och det slog mig senare att ett minne Peter Englund aldrig n&auml;mner, men liksom gestaltar p&aring; ett subtilt s&auml;tt, &auml;r den lek som hette G&ouml;mma nyckeln. Kanske g&ouml;r han det omedvetet, men &auml;nd&aring;. Det &auml;r mot slutet, n&auml;r han ber&auml;ttar om sin farfar ... Den dramaturgin s&auml;ger en del, ocks&aring; att pointillistisk minneslitteratur av det h&auml;r slaget, som kanske mer &auml;n n&aring;gon annan genre lockar till eget skrivande, blir bra mycket b&auml;ttre n&auml;r den ut&ouml;vas av riktiga f&ouml;rfattare. Det som vid hastigt p&aring;seende kan te sig busenkelt, som att minnas doften av knallpulver, visar sig efter hand vara ett h&aring;rt arbete, en trappa ner, under golvet.

<em>Fredrik Sj&ouml;berg, Svenska Dagbladet</em>

Det &auml;r ett lyckat experiment. Englunds minnen frammanar mina. I ett svindlande fall bak&aring;t i tiden styr det associativa ... Rakt p&aring;. Rent. Befriande. Utan att f&ouml;rh&auml;va sig. Det &auml;r formuleringar som i vanliga fall inte ges utrymme i den stora historien, kanske inte ens i den sj&auml;lvbiografiska. Just d&auml;rf&ouml;r tror jag ocks&aring; spr&aring;ket kan tas emot av m&aring;nga, i synnerhet av de som v&auml;xte upp i rekord&aring;rens Sverige. Det &auml;r de flesta av oss. I &aring;tskilliga verk har Peter Englund skildrat det stora genom det lilla, helheten genom delen. Som i Poltava, d&auml;r vi m&ouml;ter &auml;nkan, generalen eller soldaten. Alla har sina egna ber&auml;ttelser. H&auml;r, n&auml;r han sl&auml;pper f&ouml;rfattarskapets ABC, lyckas han n&auml;stan b&auml;ttre. I sin prosalyriska och planl&ouml;sa &ouml;ppenhet inbjuds omedelbart l&auml;saren till egna h&aring;gkomster och reflektioner. Det s&auml;ger klick innan meningen &auml;r slut ... Det &auml;r suggestivt f&ouml;rankrat i det framv&auml;xande v&auml;lf&auml;rdssamh&auml;llets komplexa samspel mellan det privata och det offentliga. Det &auml;r inte m&auml;rkv&auml;rdigt alls. F&ouml;rmodligen skriver du s&aring;h&auml;r, du som tror att du inte kan skriva. Jag kommer ih&aring;g &auml;r 'en sorts sj&auml;lvbiografi' utan ordning eller systematik. Den &ouml;verraskar och inspirerar. Budskapet; det &auml;r inte f&ouml;r sent att v&auml;nda blicken bak&aring;t f&ouml;r att f&aring; ordning p&aring; stegen fram&aring;t. H&auml;r finns en innerlighet ytterst l&auml;mpad att smittas av vid h&ouml;gl&auml;sning en sen julaftonskv&auml;ll.

<em>Martin Lindstr&ouml;m, Dala-Demokraten</em>

F&ouml;r mig handlar Jag kommer ih&aring;g om min pappas generation. Samtidigt kan jag h&ouml;ra ekot av Englunds minnen i mina egna, och p&aring; s&aring; s&auml;tt skapas ett slags samh&ouml;righet &ouml;ver generationsgr&auml;nserna.

<em>Malin Nauwerck, Flamman</em>

Det finns b&ouml;cker som &auml;r n&auml;stan triviala i sin enkelhet men som &auml;nd&aring; lever kvar och uppenbarar allt mer n&auml;r man i efterhand t&auml;nker p&aring; dem. De blir en katalysator, s&auml;tter ig&aring;ng en tankeprocess. De b&ouml;ckerna &auml;r inte m&aring;nga men Peter Englunds nya bok med minnen fr&aring;n barndomen, Jag kommer ih&aring;g, &auml;r en s&aring;dan ... Boken f&aring;r en att sj&auml;lv b&ouml;rja minnas, att precis som Peter Englund, kort punkta ner s&aring;dant man minns. En os&auml;kerhet infinner sig ibland. Vad minns jag egentligen? Vad har jag bara h&ouml;rt i efterhand och f&ouml;rvandlat till ett eget minne?

<em>Lars Westin, Arbetarbladet</em>

... mina egna minnen b&ouml;rjar aktiveras parallellt med Englunds. S&auml;rskilt de mer personliga minnesfragmenten drar i g&aring;ng en flod av g&ouml;mda bilder i huvudet: lukten i grannens k&ouml;k, k&auml;nslan av mina bara f&ouml;tter mot n&aring;lfiltsmattan, barackskolans f&ouml;nsterl&ouml;sa korridor. Mer &auml;n en litter&auml;r upplevelse fungerar boken som ett slags meditativ katalysator f&ouml;r gl&ouml;mda minnen. Det &auml;r s&auml;llsamt. Jag rekommenderar er att pr&ouml;va.

<em>Oline Stig, Tidningen Vi</em>

Englunds senaste bok Jag kommer ih&aring;g liknar inget av hans tidigare verk och &ouml;verraskar p&aring; ett mycket positivt och inspirerande vis. Han kan verkligen skriva, och i dessa n&auml;rmast prosalyriska minnesfragment - numrerade fr&aring;n 1 till 658 - kommer hans starka och egensinniga spr&aring;k till sin r&auml;tt. Genom oftast v&auml;ldigt korta reflektioner fr&aring;n den egna barndomen visar Englund hur den personliga historien skrivs fram via de stora ber&auml;ttelsernas narrationer och boken blir till en innerlig dokumentation av minnets fragmentariska tolkningar av tid och erfarenheter. Den metodiska uppr&auml;kningen av olika saker och ting ger det vackra spr&aring;ket ett slags suggestiv f&ouml;rankring i det framv&auml;xande v&auml;lf&auml;rdssamh&auml;llets komplexa samspel mellan det privata och det offentliga. Detta &auml;r en alldeles uts&ouml;kt bok som stimulerar b&aring;de hj&auml;rtat och intellektet.

<em>Cecilia Persson, BTJ</em>

</blockquote>