Det sista solot

Det sista solot
Författare
Förlag Natur & Kultur Allmänlitteratur
GenreSvenska berättare
FormatPocket
SpråkSvenska
Vikt0
Utgiven2025-09-01
SABHc
ISBN 9789127171589

&rdquo;&Auml;ntligen en roman som skildrar en milj&ouml; som inte syns s&aring; ofta i det offentliga rummet. Den utspelar sig i f&ouml;rorter och d&auml;r pengar inte &auml;r n&aring;gon sj&auml;lvklarhet. &hellip; Dielemans kastar upp alla syskonen i luften och lyckas med konststycket att jonglera med dem alla. Redan fr&aring;n start anas dramatik och f&ouml;rfattaren h&aring;ller vad hon lovar.&nbsp;<em>Det sista solot</em> &auml;r aldrig tr&aring;kig. Inte heller f&ouml;ruts&auml;gbart.&rdquo;
<em>Dala-Demokraten</em>

&rdquo;en rik familjekr&ouml;nika om svek, f&ouml;rl&aring;telse och att v&auml;xa som m&auml;nniska. Missa den inte!&rdquo;
<em >Expressen S&ouml;ndag</em>

&rdquo;Jennie Dielemans skriver v&auml;l och underh&aring;llande, med stor musikalitet rinner texten fram &ouml;ver sidorna d&auml;r hon g&ouml;r nedslag i familjen Kasteleins historia.&rdquo;
<em >G&ouml;teborgs-Posten</em>

"hon lyckats skapa en bladv&auml;ndare av rang med <em>Det sista solot</em>. Prosan &auml;r rak och medryckande och Sjon &auml;r en djupt fascinerande bekantskap. &hellip; som helhet bugar jag och tackar f&ouml;r uppslukande l&auml;sning och insikten den f&ouml;rmedlar: Vi v&auml;ljer inte v&aring;ra f&ouml;r&auml;ldrar och, i de flesta fall, &auml;lskar vi dem s&aring; gott vi kan.&rdquo;
<em >Sydsvenskan</em>

En f&ouml;rsommarkv&auml;ll i slutet av 1960-talet kliver den hol&shy;l&auml;ndske jazztrummisen Sjon Kastelein ur en turn&eacute;buss mitt i Stockholm. Han blir f&ouml;rtjust. I staden, den m&ouml;jliga framtiden, och i Eva, som han tr&auml;ffar samma kv&auml;ll. K&auml;rle&shy;ken &auml;r stor och tillsammans vill de skapa ett liv, d&auml;r det &auml;r ljuvligt l&auml;tt att andas. Fram&aring;t, upp&aring;t. Trumvirvel p&aring; det. Sjon friar och Eva blir gravid.

Problemet &auml;r att Sjon redan har en fru. Och ett barn som just har f&ouml;tts.

Barnen ska bli fler, &auml;ktenskapen likas&aring;. Vi f&ouml;ljer i sp&aring;ren av Sjon genom ett Sverige i f&ouml;r&auml;ndring. Bergsj&ouml;n, Husby och Hornstull. Jazz och hiphop. K&auml;rlek och svek.

Vi landar i 2010-talets mitt. En brokig syskonskara samlas f&ouml;r det de kallar f&ouml;r Cirkus Kastelein. Pappa Sjon &auml;r i stan. Lammet &auml;r serverat, jazztobaken framplockad och skratten rullar runt bordet. Men s&aring; fr&aring;gar Sjon: &rdquo;Hur &auml;r det med Eva?&rdquo;

&rdquo;Underh&aring;llande. Jennie Dielemans har fantastisk hand med spr&aring;ket och kommer hela tiden p&aring; nya liknelser som livar upp.&rdquo;
<em >Gefle Dagblad</em>

&rdquo;<em>Det sista solot</em> erbjuder det d&auml;r som litteraturen ibland g&ouml;r, att f&aring; vistas i en annan, fr&auml;mmande v&auml;rld f&ouml;r en stund. &hellip; allra mest imponerad blir jag av den ber&auml;ttartekniska utvecklingen i <em>Det sista solot</em>, av hur den g&aring;r fr&aring;n det h&ouml;gljudda pladdret till att successivt bli l&aring;gm&auml;lt problematiserande - som om&nbsp;Jennie Dielemans bit f&ouml;r bit demonterade ett altare.&rdquo;<em >
<em>Svenska Dagbladet</em></em>